DanCalancea

6

MINI-BASCHET

Jose Maurizio Mondoni

6.1. GENERALITATI

  • Minibaschet 6 - 7 ani
  • Minibaschet 8 - 9 ani
  • Minibaschet 10 – 11 – 12 ani
  • Jocul de baza

6.2. EXERCITII PENTRU DEZVOLTARE FIZICA

  • Dezvoltarea capacitatii motrice
  • Orientarea corpului in spatiu si lateralitate
  • Perceptia spatio-temporala
  • Echilibru
  • Coordonarea
  • Educarea respiratiei
  • Rezistenta
  • Forta exploziva
  • Viteza
  • Mobilitatea articulara
  • Diferentierea dinamica si spatio-temporara
  • Mobilitatea invatarii, adaptarea si transformarea, si mobilitatea controlului
  • Anticipare si alegerea optiunii optime

6.3. EXERCITII PENTRU FUNDAMENTELE BASCHETULUI

  • Dribling
  • Aruncare
  • Dribling si aruncare
  • Pasa
  • Dribling, pase, aruncare
  • Combinatii in aparare cu pase, dribling si aruncare

6.4. PLANURI ORIENTATIVE PRACTICE

  • Minibaschet 6 – 7 ani
  • Minibaschet 8 – 9 ani
  • Minibaschet 10 – 11 – 12 ani

6.1. GENERALITATI

 

Grupa 6 - 7 ani

 

Abilitatile perceptiv-senzoriale, reflexele motorii si posturale, si abilitatile motorii au nevoie sa fie angrenate si dezvoltate prin jocuri cu corpul, si diferite materiale.

Cu cat mai multe gesturi si miscari vor fi introduse, cu atat mai mult se vor dezvolta deprinderile motrice.

Exercitiile si jocurile trebuie sa fie prezentate in forma generala, intreband copiii: "Sa vedem cine poate ? "

Lectia trebuie sa se desfasoare intr-un climat relaxat.

Invatarea analitica a fundamentelor tehnice trebuie evitata cu orice pret, propunand in loc executarea unor priceperi (deprinderi) motrice sub forma de jocuri si stafete:

  • alergare
  • sarituri
  • aruncari si prinderi
  • etc.

 

Grupa 8 - 9 ani

 

Se continua dezvoltarea priceperilor motrice de baza, (perfectionarea tehnicii) astfel ca ele sa poata fi transformate in deprinderi motrice specifice prin antrenare si dezvoltarea abilitatilor motorii (coordonarea, mobilitatea, capacitati constitutionale).

Copii trebuie sa se joace facand dribling, pase, aruncari, aparare; aceste activitati trebuie prezentate de antrenor intr-o forma generala, avand ca punct de plecare regulile de joc ale minibaschetului.

Totusi, inainte de a analiza regulile de joc ale minibaschetului este important sa faci copii sa inteleaga:

  • miscarile pe care ei le pot executa in timp si spatiu;
  • spatiu regulamentar de joc;
  • ce trebuie sa faca cand joaca in atac;
  • ce trebuie sa faca cand joaca in aparare;
  • regulile jocului.

Multi antrenori care lucreaza cu jucatorii tineri isi pierd autocontrolul cand jucatorii lor fac greseli normale, si in loc sa se concentreze asupra aspectelor care le-ar putea aduce avantaje, ei streseaza jucatorii facand comentarii neproductive care cresc tensiunea jucatorilor, transformand jocul intr-o experienta aversiva.

La copii jocul nu trebuie sa devina o experienta stresanta pe care ei nu o pot stapani. Jocul trebuie sa fie pozitiv indiferent de rezultat.

Cand copii sunt gata, regulile jocului pot fi prezentate:

  • tu nu poti sa te plimbi tinand mingea in maini, pentru a te deplasa in teren trebuie sa driblezi;
  • pentru a castiga, tu trebuie sa inscrii mai multe cosuri decat adversarii; dar tu trebuie sa inscrii in cosul adversarului
  • tu nu poti totdeauna sa joci singur contra tuturor, dar oricand coechipierilor tai trebuie sa le pasezi mingea
  • echipa adversa nu trebuie sa inscrie mai multe cosuri decat tine, deci tu trebuie sa aperi propriul cos.

De la jocul de baza (antrenamentul global) care nu este numai 1x1, 2x2, 3x3 (forma globala), dar poate fi de asemenea, orice exercitiu-joc ori jocuri simplificate, antrenorul poate observa ce se intampla in teren, evaluand progresul jucatorilor. Astfel, antrenorul va lucra mai mult pentru ceea ce nu a fost corect invatat sau inteles (forma analitica) folosind exercitii-joc pentru a corecta, inainte de a relua jocul global pentru a verifica din nou comportamentul individual si colectiv.

Exemplu: in timpul unui exercitiu de 1x1, antrenorul observa ca jucatorii nu stiu sa dribleze. El va lucra pentru perfectionarea driblingului, propunand ad-hoc exercitii si apoi va relua exercitiul de 1x1 verificand daca s-a corectat situatia.

 

Grupa 10 – 11 – 12 ani

 

La aceasta varsta lucrul pentru antrenarea si dezvoltarea abilitatilor motorii continua, procedeele tehnice fundamentale sunt perfectionate si corectarile devin mult mai analitice.

Este chiar mai important la acest nivel sa incepi de la o situatie globala (1x1, 2x2, 3x3, joc liber) inainte sa ajungi la lucrul analitic si apoi iar sa reiei situatia globala.

Totusi, rolurile (posturile) nu trebuie stabilite, gesturile si miscarile nu trebuie sa fie excesiv de tehnice inca, jocul continua sa fie intr-o forma libera, principiile de joc (atac-aparare) prezentate de antrenor trebuie sa fie simple la inceput.

Tinta finala trebuie sa fie sa aduci copii sa joace 5x5 intr-o forma usor mai organizata.

JOCUL DE BAZA

1x1, 2x2, 3x3, 4x4, 5x5 este punctul ideal de pornire pentru un antrenor cand invata minibaschet, dupa ce a construit o baza motorie puternica si multilaterala.

 

1x1 – joc de baza

 

Poate fi folosit intr-o maniera simpla cu copii de 8 - 9 ani si intr-o forma mai complexa cu copii de 10-11-12 ani.

La grupa de 8 - 9 ani, antrenorul trebuie sa accepte ca jucatorul nu poate executa gesturi si miscari prea complicate, ca trebuie sa aiba rabdare si sa observe comportamentul jucatorilor pe teren.

La grupa de 10 - 11 - 12 ani, miscarile dificile pot fi executate, experienta motrica a copiilor creste semnificativ si de asemenea capacitatea de inmagazinare in mintea lor.

1x1 joc de baza constituie situatia initiala de la care minibaschetul poate fi invatat la copiii de 8 - 9 ani.

Urmatoarele indicatii trebuie furnizate copiilor pentru situatia de 1x1:

  • tu nu poti alerga tinand mingea in maini;
  • tu nu poti parasi terenul; tu nu poti dribla din nou dupa ce ai prins mingea;
  • atacantul (jucatorul cu mingea) trebuie sa incerce sa mearga unde nu este adversarul (explica-i cum) si trebuie sa decida imediat ce face sau sa-si schimbe planul daca ce s-a asteptat nu s-a intamplat;
  • jucatorul in posesia mingii trebuie sa incerce sa previna ca aparatorul sa-i ia mingea tinand-o departe de el (pivotare, dribling protejat);
  • jucatorul cu minge trebuie sa incerce sa-si depaseasca (invinga) adversarul;
  • jucatorul atacant fara minge trebuie sa incerce sa devina liber, nemarcat;
  • jucatorul aparator, sa nu se dea batut si trebuie sa stea in fata atacantilor indiferent daca au mingea sau nu.

Antrenorul trebuie sa cunoasca atent comportamentul jucatorilor si sa vada ceea ce copii pot si ceea ce nu pot executa, propunand exercitii si jocuri pentru rezolvarea dificultatilor, a erorilor principale. Dupa lucrul analitic, antrenorul trebuie sa revina la joc pentru a vedea in ce masura s-au corectat greselile

In 1x1, copii trebuie sa inteleaga ca driblingul ii ajuta:

  • sa se deplaseze din aparare spre atac;
  • sa-si depaseasca adversarul;
  • sa se apropie de cos;
  • sa imbunatateasca unghiul de pasare.

1x1 este practic un duel, cei doi concurenti sunt si atacanti si aparatori, fiind important sa schimbe mentalitatea (de la atac la aparare si invers).

Progresiv jucatorii trebuie sa stie si sa inteleaga cand este necesar sa schimbe mainile, directia si viteza, cand este mai bine sa paseze decat sa dribleze si cand este mai bine sa arunce la cos si cum.

Toate acestea se numesc «abilitatea de anticipare si decizie» si care la nivelul copiilor, determina pe acestia sa comita multe greseli in judecarea situatiilor si luarea deciziilor.

Numai dupa ce copilul a inteles «ce» trebuie sa faca, poate el sa inceapa sa lucreze pentru «cum» sa obtina o executie buna.

Este posibil sa jucam 1x1 pe tot terenul, pe jumatate de teren, sau aproape de cos.

Antrenorul trebuie sa arbitreze si sa-i opreasca cand sunt incalcate regulile de baza, sa-i invete regulile si sa fie tolerant cu greselile copiilor.

 

2x2 – joc de baza

 

Aici avem ambele situatii 1x1 cu mingea si 1x1 fara minge.

Poate fi folosit la copii de la 8 ani.

Daca la 1x1atacantul are doar posibilitatea sa dribleze (sa depaseasca aparatorul) si sa arunce, iar aparatorul ajunge atacant numai cand castiga mingea, in 2x2 atacantul are mai multe posibilitati, el poate pasa cu coechipierul, iar in aparare unul apara jucatorul cu mingea si celalalt atacantul fara minge.

Jucatorul cu mingea trebuie sa decida ce sa faca, daca este mai oportun sa dribleze, sa paseze sau sa arunce in functie de distanta fata de cos si adversar.

Ca sa faca toate acestea, jucatorul trebuie inzestrat cu resursele tehnice necesare pentru a face fata de fiecare, situatiilor diferite ivite in timpul jocului.

Jucatorul fara minge trebuie sa devina nemarcat liber, sa scape de adversarul sau si sa ocupe un spatiu liber.

In 2x2 este foarte important din punct de vedere didactic ca initial sa limitam numarul de driblinguri in timp ce are posesia, obligand sa paseze cu coechipierul mai des (joc de colaborare).

Este indicat sa realizeze situatii supranumerice 2x1, pe arii mari sau mai mici pentru a face copii sa inteleaga ca este mai bine sa paseze mingea unui coechipier nemarcat decat sa continue driblingul.

Adesea jucatorul aparator care apara atacantul fara minge, uita de acesta, il paraseste si merge catre minge, realizandu-se urmatoarele situatii:

  • jucatorul cu minge va fi aparat de doi aparatori;
  • jucatorul fara minge ramane nemarcat, dar el nu va primi mingea, pentru ca atacantul cu mingea este in dificultate;
  • jucatorul fara minge va merge spre purtatorul mingii sa primeasca mingea;
  • posesorul mingii gaseste situatia asta dificila pentru dribling si pasa.

Este o idee buna sa spunem jucatorului care nu are mingea sa nu vina prea aproape de jucatorul cu mingea pentru a nu aduce si aparatorul lui la cel care dribleaza.

Acest lucru este permis numai cand jucatorul cu mingea este in dificultate, a oprit driblingul si coechipierul trebuie sa se duca aproape pentru a primi mingea.

Acum folosirea pivotului si piciorul de pivot pot fi explicate si copilul sa inteleaga necesitatea.

2x2 jocul de baza poate fi folosit si fara dribling, obligand copii sa paseze mai mult, apoi cu un numar redus de driblinguri si in final posibilitatea de aruncare. Jocul se termina la limita de timp, sau numar de puncte.

Situatiile propuse copiilor vor fi:

  • 1x1 cu mingea,
  • 1x1 fara minge,
  • 2x1, 1x1 cu antrenorul pasator,
  • 2x2 pe 1/1 teren,
  • 2x2 pe ½ teren,
  • 2x2 pe ¼ teren in apropierea cosului,

Jocurile vor dezvolta creativitatea si imaginatia motrica.

Lucrul analitic amanuntit al gesturilor si miscarilor vor fi evitate, dar este important sa inteleaga copii CE trebuie sa faca in timpul jocului atat in atac cat si in aparare, si antrenorul sa-i ajute sa rezolve problemele aparute.

 

3x3, 4x4, 5x5 jocul de baza

 

In 3x3 este foarte important sa faci copii sa mentina spatiul adecvat pe 1/1T, ½ T, si ¼ T.

Purtatorul mingii are doi coechipieri liberi si trebuie sa decida cui paseaza (de obicei primului jucator care devine nemarcat).

Trebuie introduse situatiile supranumerice 3x1, 3x2, 2x3 pentru ca purtatorul mingii sa decida ce este mai bine sa faca – dribling, pasa, aruncare.

De asemenea, aparatorul trebuie sa apere si mingea si ceilalti jucatori.

La inceput apararea va fi fata in fata, then will lay off more, then anticipate.

Daca purtatorul mingii are incredere, el trebuie sa depaseasca direct aparatorul, dar nu trebuie sa uite sa si paseze.

De la 3x3 se trece gradual la 4x4 si 5x5 si la situatiile de 4x1, 4x2, 4x3, 5x1, 5x2, 5x3, 5x4.

Principalul este ca jucatorii sa joace cat mai mult, fara ca antrenorul sa intrerupa jocul prea des. Numai astfel este posibil ca jucatorii sa descopere singuri cele mai bune solutii. Ei vor fi mult prea creativi, vor avea satisfactie si nu vor fi fortati sa faca numai ceea ce antrenorul doreste.

Daca un jucator nu poate arunca el trebuie sa paseze la un coechipier si sa combine cu el:

  • da si du-te,
  • da si schimba locul,
  • da si urmeaza mingea (incrucisarea simpla).

De la situatiile de 4x4 si 5x5, antrenorul va memora ceea ce a observat si va organiza mai multe exercitii specifice, ceea ce va imbunatatii abilitatile jucatorilor si apoi se va intoarce la situatia de 5x5 global.

Antrenorul trebuie sa arbitreze, sa explice regulile, dar sa nu fluiere prea des, sa nu intrerupa jocul pentru explicatii si nici sa nu incerce sa explice intreaga complexitate a baschetului.

6.2. EXERCITII PENTRU DEZVOLTARE FIZICA

 

Dezvoltarea capacitatii motrice

 

  1. Ajuta copii sa-si cunoasca corpul, partile lui si miscarile pe care le pot executa cu fiecare parte (din stand, din deplasare, cu si fara minge);
  2. Toate variantele de mers – pe varfuri, pe calcaie, pe partea interioara, exterioara si a labei piciorului;
  3. Mers inainte–inapoi, alergare inainte–inapoi, alergare cu intoarcere la mijlocul terenului, alergare cu spatele;
  4. Deplasare laterala
  5. Alergare cu schimbare de directie;
  6. Tinerea mingii sus, jos, departe;
  7. Alergare cu pendularea gambelor tinand mingea la spate;
  8. Alergare cu genunchii sus, lovind mingea tinuta in fata;
  9. Mers sau alergare, manuind mingea in jurul capului, trunchiului, picioarelor, impingeri inainte si in sus;
  10. Mers sau alergare in mijlocul terenului tinand mingea, pe muzica. Brusc opriti muzica si observati comportamentul si reactia copiilor, apoi porniti muzica din nou;
  11. Acelasi exercitiu dar dribland liber in teren;
  12. Mers tinand mingea in maini, strangand-o, aruncand-o, rostogolind-o;
  13. Mers cu mingea tinuta intre glezne;
  14. Sarituri tinand mingea intre glezne;
  15. Taras tinand mingea intre glezne, sub stomac, sau rostogolind mingea cu capul;
  16. Exercitii pentru antrenarea respiratiei;
  17. Culcat pe spate, ridicarea picioarelor si pasarea mingii pe sub genunchi;
  18. Culcat pe spate mingea intre glezne, ridicarea picioarelor peste cap pana ating solul;
  19. Indoirea bratelor atingand cu mingea pieptul si inapoi intindere;
  20. Pasarea mingii dintr-o mana in alta;
  21. Facial culcat, dribling cu mana dreapta si stanga;
  22. Stoarce mingea cu doua maini pentru 5";
  23. Stand cu picioarele departate, tine mingea sus, apoi indoaie si atinge picioarele cu mingea;
  24. Culcat pe spate, mingea deasupra gleznelor, ridicarea picioarelor si rostogolirea mingii catre piept;
  25. Mingea pe sol, incearca sa o ridici batand-o cu o mana;
  26. Dribleaza mingea cu piciorul, genunchiul capul;
  27. Ridica mingea sus, las-o sa cada pe sol odata si atinge-o cu capul, umarul, genunchiul, piciorul;
  28. Mingea tinuta intre maini: schimba rapid pozitia mainilor;
  29. Rostogoleste mingea in jurul picioarelor, miscandu-te in teren (opt-uri);
  30. Impinge mingea cu capul, deplasandu-te in patru labe;
  31. Sprijin pe o mana, dribling cu cealalta si deplaseaza-te cu picioarele in cerc;
  32. Bate–ti mingea de pamant cu pumnul, palma, partea laterala, dorsala;
  33. Perechi sezand spate in spate, inmaneaza mingea prin rasucirea trunchiului;
  34. Perechi pe spate culcat, cap la cap, mingea intre gleznele unuia, ridicarea picioarelor si trimiterea mingii celuilalt care o ia cu mainile si o duce intre glezne;
  35. Perechi, unul culcat cu mingea intre glezne, ridica picioarele si transmite mingea catre celalalt care sta in picioare;

 

Orientarea corpului in spatiu si lateralitate

 

  1. Exercitiu-joc pentru explorarea terenului de baschet (linii laterale, de fund, cercuri), mers, alergare, sarituri, dribling;
  2. Aruncarea mingii spre linia laterala sau linia de fund si incearca sa o prinzi inainte de a iesi afara;
  3. Mers in teren cu un ochi inchis, doi ochi inchisi, dribling, sarituri in dribling;
  4. Dribling urmand liniile terenului plus cercurile;
  5. Mers fandat cu trecerea mingii printre picioare;
  6. Dribling cu mana preferata, mers, alergare;
  7. Dribling si sarituri pe doua picioare, un picior, cu departarea picioarelor, sau incrucisare;
  8. Dribling la perete cu o mana, cu doua maini;
  9. Dribling inalt, foarte inalt, jos, foarte jos (variante);
  10. Dribling in sezand cu 1, 2, 3, 4, 5 degete;
  11. Dribling tam-tam cu mingea;
  12. Aruncarea mingii in sus, si prinderea ei cu aceeasi mana, cu mana cealalta, sau cu ambele maini (din stand, sezand, culcat pe spate);
  13. Dribling si sarituri in linie dreapta.

 

Perceptia spatio-temporala

 

  1. Rostogolirea mingii cu o mana, doua maini, dribling incercand sa evite obiectele imprastiate in teren;
  2. Mers, aruncarea mingii inainte si prinderea ei imediat ce a atins solul;
  3. Mers, aruncarea mingii si recuperarea ei imediat;
  4. Aruncarea mingii in sus si prinderea ei dupa bataia din palme de cateva ori, in fata, in spate, in fata si spate, intre picioare;
  5. Acelasi exercitiu, dar prindere dupa ce a atins solul, cu o mana, cu doua maini, dupa o pivotare completa;
  6. Aruncarea mingii in perete si prinderea ei;
  7. Aruncarea mingii in perete, bataia palmelor in fata si prindere fara ca mingea sa cada (aplauda la spate, atinge solul, pivotare);
  8. In perechi tinandu-se de mana, dribling pe loc si din miscare;
  9. Rostogoleste mingea si alearga si o prinde inainte de a ajunge la o tinta;
  10. Rostogoleste usor mingea si alearga in jurul ei;
  11. Exercitiu de aruncare in sus, se aplauda, sarituri pe doua picioare si pe un picior;
  12. Dribleaza batand un ritm;
  13. Cu spatele la un perete, arunca mingea in perete, pivotare si prinde mingea;
  14. Arunca mingea in sus si incearca sa treci pe sub ea de cate ori poti (eventual peste un culoar sau linii;
  15. Bate mingea de pamant si treci cu un antebrat in jurul ei;
  16. Mers cu mingea la ceafa (deasupra capului) las-o sa cada pe spate si prinde-o inainte sa atinga solul;
  17. Invarteste mingea pe un deget;
  18. Mers, trecand mingea dintr-o mana in alta;
  19. Picioarele departate, bate mingea de pamant printre picioare, intoarce-te si prinde mingea;
  20. Pasa cu pamantul printre picioare si prindere la spate si invers;

 

Echilibru

 

  1. Arunca mingea inalt si pivoteaza pe un picior (numara de cate ori pivotezi pe un picior);
  2. Dribleaza sarind pe un picior (pe loc si din deplasare);
  3. Mers pe varfuri, pe calcaie;
  4. Ruleaza pe un picior fara sa-ti pierzi echilibru;
  5. Din stand cu picioarele departate, tinand mingea departe, saritura cu intoarcere completa si aterizare in aceeasi pozitie;
  6. Alearga in jurul terenului si la fluier, oprire;
  7. Acelasi exercitiu dar cu dribling;
  8. Acelasi cu alergare, la fluier oprire si saritura cu intoarcere completa;
  9. Mers inapoi;
  10. Mers pe o banca inainte-inapoi;
  11. Dribling, la fluier, rostogolire pe sol, ridicare in picioare si continua driblingul;
  12. Mers pe banca, prinderea mingii pasate de un coechipier si pasa inapoi;
  13. Dribling pe teren si la fluier oprire mentinuta pe un picior;
  14. Dribling in jurul (in interiorul, exteriorul) cercului, alternativ;
  15. Aruncare in interiorul cercului tinut de antrenor;
  16. Aruncare la cos de pe o pozitie neechilibrata;

 

Coordonarea

 

  1. Rostogoleste mingea incercand sa atingi o tinta (minge in miscare, cerc, jalon, numar desenat pe perete, etc.);
  2. Alergare cu un brat inainte si celalalt in sus;
  3. Arunca mingea incercand sa o introduceti printr-un cerc tinut de un coechipier;
  4. Perechi, fiecare cu o minge, incearca sa atingi spatele, genunchii, mingea si numara atingerile (leapsa);
  5. Acelasi exercitiu dar in 3, 4, 5;
  6. Dribling pe loc cu 2 mingi alternativ;
  7. Acelasi cu dribling in alergare;
  8. Mers inapoi si dribling cu doua mingi;
  9. Perechi, dribling cu 2 mingi, la fluier schimbati mingile;
  10. Dribling pe loc cu picioarele departate desenand cifra 8;
  11. Perechi, A dribleaza catre B (care sta cu picioarele departate si bratele extinse) trece pe sub brate, il inconjoara si dribleaza catre pozitia de plecare, oprire, pivotare, si pasa la B care executa la fel;
  12. Stand cu mingea tinuta intre palme si bratele intinse in fata, lasa mingea sa cada, bate palmele la spate si prinde mingea;
  13. Acelasi, dar mingea tinuta in fata genunchilor;
  14. Dribling simultan cu trei mingi;
  15. Perechi, 2 mingi la pereche, A paseaza celor di B cu pamantul, iar B catre A cu doua maini de la piept;
  16. Perechi, A sta in picioare cu mingea si B sezand fara minge, A paseaza lui B si se aseaza, B paseaza lui A si se ridica;
  17. Perechi, pase – toate procedeele;
  18. Perechi spate in spate cu picioarele departate, A inmaneaza mingea printre picioare, B inmaneaza mingea peste cap;
  19. La fel dar se inmaneaza mingea prin lateral dreapta, stanga;
  20. Perechi, fata in fata, fiecare cu o minge, schimbarea mingilor prin rostogolire, pasa cu pamantul, aruncare; tinteste si arunca mingea la tinta;
  21. Perechi, A dribleaza iar B il imita in oglinda si apoi schimba rolurile;
  22. Perechi spate in spate cu o minge intre ei, mers inainte, inapoi lateral fara sa scape mingea;
  23. Perechi, fata in fata, mingea tinuta cu fruntea, aceleasi deplasari;
  24. Perechi, culcati pe burta, pase;
  25. Perechi, A pasa lui B, iar B inainte de a prinde mingea bate din palme;
  26. Perechi, fiecare cu minge, A arunca mingea in sus si B incearca sa o loveasca cu mingea lui;
  27. Acelasi cu rostogolirea mingea;

 

Educarea respiratiei

 

  1. Umfla baloane printr-un pai;
  2. Inspira si expira cu o singura nara, inchizand cealalta;
  3. Sufla, impingand o minge de ping-pong pe sol;
  4. Inspira pe nas si numara tare fara sa expiri;
  5. Sezand, cu mainile la spate, inspira intr-un timp si expira in doi timpi;
  6. Stand cu o minge intre calcaie: inspira intr-un timp extinzand bratele in afara si ridicandu-le, inspira in acelasi timp simultan cu indoirea picioarelor;
  7. Culcat pe spate, mingea pe piept: inspira si expira privind mingea care se ridica si coboara;
  8. Acelasi exercitiu cu mingea pe stomac;
  9. Sufla printr-un cornet urmarind un traseu prestabilit, fara sa le atingi;

 

Rezistenta

 

  1. Cursa intrecere in dribling 15 - 20 m;
  2. Cursa alergare in slalom cu dribling;
  3. Stafeta cu dribling;
  4. Joc-exercitiu pentru manuirea ritmica a mingii;
  5. Tic-tac in 2,3,4,5 numai inainte, inainte si inapoi intr-un anumit timp;
  6. Concurs de flotari;
  7. Concurs de sarituri, tinand ritmul;
  8. Acelasi, dar si dribland;
  9. Aruncari cronometrate: cate aruncari pot fi facute intr-o perioada de timp;
  10. Acelasi dar numarand cate sunt marcate;
  11. Pase contra cronometru (echipe de 2,3,4,5 jucatori) cate pase se pot da intr-o perioada de timp;
  12. Circuite simple cronometrate;

 

Forta exploziva rapid-strength

 

  1. Dribling si sarituri in acelasi timp;
  2. Concursuri de dribling, aruncari, pase de pe loc si din miscare;
  3. Exercitiu in perechi in atac si aparare, impotrivire si rezistenta;
  4. Perechi, roaba, priza la gambe;
  5. Sarituri inauntru si inafara cercului;
  6. Saritura inalta, saritura in lungime, saritura in spate, saritura joasa;
  7. Aruncarea mingii inainte, inapoi, lateral, stand jos, pe genunchi, culcat pe spate, culcat pe burta;
  8. Orice fel de stafeta;
  9. Orice fel de circuite care stimuleaza puterea sariturilor sau a aruncarilor;

 

Viteza V

 

  1. Alergare in dribling si schimbarea vitezei la semnal (fluier, voce, liniile terenului);
  2. Dribling in viteza cu start din diferite pozitii (stand, sezand, pe genunchi, culcat pe spate sau pe burta);
  3. Perechi, fiecare cu o minge, dribling si incearca sa atingi (scoti) mingea celuilalt;
  4. Curse si stafete cu dribling;
  5. Circuite foarte usoare;
  6. Jocuri-exercitiu de reactie la semnal (vizual, tactil, auditiv).

 

Mobilitatea articulara

 

  1. Jocuri exercitiu pentru manuirea mingii sau altor obiecte;
  2. Rotari, rasuciri de trunchi, extensii ale membrelor superioare si inferioare, tinand mingea in maini;
  3. Circuite foarte usoare: treceri pe sub banci, lazi, cercuri;
  4. Jocuri - exercitiu pentru mobilitatea trunchiului, sold, cu teste de verificare;

 

Diferentierea dinamica si spatio-temporara

 

  1. Mers si alergare rapida, incet, saritura usoara sau rapida;
  2. Acelasi cu dribling;
  3. Dribling incet, rapid, inalt, jos, foarte inalt, foarte jos;
  4. Dribling cu doua mingi pe loc si in deplasare;
  5. Dribling in alergare pe loc, schimbarea alternativa a mainilor, directiei, vitezei, mers inapoi la semnal;
  6. Dribling in diferite viteze;
  7. In perechi, imita pe celalalt in dribling;
  8. Antrenorul bate un ritm, iar jucatorii cauta sa-l imite cu mainile, picioarele, cu mingea;

 

Mobilitatea invatarii, adaptarea si transformarea, si mobilitatea controlului

 

  1. Jocuri-exercitii totdeauna diferite, cu diferite starturi si opriri;
  2. Jocuri-exercitii: individual, perechi, pe grupe (cu mingea umflata tare, usor, alunecoase, grele, usoare, mari, mici, aspre;
  3. Toate procedeele de dribling, pase, aruncari si combinarea lor;
  4. Toate situatiile de 1x1 la 5x5 (atac si aparare);
  5. Jocuri-exercitiu cu numar inegal de jucatori;

 

Anticipare si alegerea optiunii optime (decizie)

 

  1. Pase in perechi cu un aparator la mijloc;
  2. Acelasi pe grupe de 3 si 5 cu 1, 2 aparatori;
  3. Jocuri 1x1 din toate pozitiile;
  4. Jocuri cu un numar inegal de jucatori in echipe;
  5. De la 1x1 la 3x3 cu un pasator;
  6. Jocul ajutorarii in aparare;

 

6.3. EXERCITII PENTRU FUNDAMENTELE BASCHETULUI

 

DRIBLING

 

  1. Dribling pe loc, in miscare, in jurul terenului;
  2. Dribling in mijlocul terenului raspunzand la diferite semnale (voce, fluier, batai din palme, semne) schimband viteza, directia, mainile, (inaltimea driblingului) mers inapoi;
  3. Dribling in teren urmarind traseele prestabilite (jaloane, cercuri, liniile terenului);
  4. Dribling cu 2 mingi, pe loc si din deplasare;
  5. Jocul statuii – copii dribleaza in mijlocul terenului si la semnalul antrenorului ei trebuie sa se opreasca (cei care nu reusesc pierd un punct); aceasta ii invata oprirea intr-un timp si doi timpi;
  6. Leapsa in dribling – fiecare copil cu o minge, dribleaza, iar cel care este leapsa incearca sa-i atinga; cel atins devine leapsa si continua jocul (copii invata sa schimbe mana, sa priveasca in teren, sa schimbe directia, viteza);
  7. Acelasi exercitiu, dar cel care este leapsa incearca sa atinga cat mai multi copii intr-o perioada de timp data;
  8. Copii dribland deseneaza terenul si cand intalnesc alt copil, schimba directia, mana, etc.;
  9. Jocul Jack Hammer – toti copii dribleaza in teren imitand jack hammer (dribling inalt, jos, lent, rapid);
  10. Jocul masinii: fiecare copil cu o minge, sunt imprastiati in teren si imita un automobil; in pozitia de baza cand stau pe loc, dribling pe loc, cand masina a pornit dribling cu deplasare inainte, inapoi, dreapta, stanga ca o masina, dribling pe loc cu oprire printr-o saritura cand antrenorul striga "culoarea rosie", dribling din deplasare cand striga "verde";
  11. De la o prezentare grosiera a diferitelor procedee fundamentale se trece la reprezentari mai precise si apoi la o stabilizare a miscarilor si a utilizarii lor la nevoie.

  12. «Jocul cozii» – un copil fara coada (o batista) dribleaza in teren intr-o perioada data de timp, incercand sa culeaga cozile de la ceilalti copii care dribleaza prin teren. Castiga cel care aduna mai multe cozi;
  13. Dribling liber prin teren - la semnal oprire intr-un timp sau doi timpi si pivotare catre cos, linia laterala sau linia de fund, in functie de instructiunile antrenorului;
  14. Auto-pasa – alergare, prindere-oprire si dribling in toate directiile;
  15. Jocul «Cainele si iepurele» - copii cu cate o minge in mana se impart in doua echipe, fiecare caine primeste un iepure pentru a-l prinde. «Cainii» stau in cercul central, iar «iepurii» in teren. Cand antrenorul striga "start", cainii dribland incearca sa atinga iepurii care daca sunt prinsi trebuie sa se aseze. Castiga echipa care a atins mai multi iepuri intr-o perioada de timp;
  16. Jocul «Lupul si oile» – oile stau in cele trei cercuri, avand fiecare o minge; lupul (un copil cu minge) dribleaza in afara cercurilor. Cand antrenorul spune "Lupul nu este aici" oile au voie sa iasa din cercuri dribland, iar lupul nu are voie sa le atinga; la comanda "A venit lupul", lupul poate atinge toate oile care se afla in afara cercurilor. Oile atinse de lup devin lupi si ating celelalte oi si jocul continua.
  17. Obisnuieste jucatorii sa nu se uite la minge si sa foloseasca diferite tipuri de dribling.

  18. Jocul pescarului – copii «pesti» stau pe linia de fund fiecare cu minge, iar pescarul sta in cercul din centru. La semnal, «pestii» dribleaza si incearca sa ajunga la linia de fund opusa fara sa fie atinsi de pescar. Cei atinsi devin pescari;
  19. «Alearga si urmareste» – doua echipe de copii fiecare cu o minge sunt asezati pe linia de centru, spate in spate, fiecare cu fata la un cos. Echipele au echipament diferit (alb si negru) sau cu numere. Cand antrenorul striga "alb", jucatorii de la echipa alba alearga in dribling spre linia de fund din fata lor, iar cei de la echipa in negru, pivoteaza si alearga in urmarirea lor (fiecare jucator urmareste perechea lui). Cei care sunt atinsi ridica bratul sus, iar ceilalti sunt in siguranta. Castiga echipa care reuseste sa atinga mai multi jucatori intr-o perioada data de timp. Jocul poate sa inceapa din diferite pozitii de start (sezand, pe genunchi, culcat facial, dorsal).
  20. «Jocul celor patru colturi» – patru copii cu minge, ocupa cele patru colturi ½ teren, un jucator este in centru cu minge. La semnal, copii din colturi trebuie sa schimbe locul in dribling, iar cel din mijloc care este leapsa incearca sa ocupe un colt liber. Jucatorul care ramane fara loc devine leapsa si jocul incepe din nou. Este important sa stabilim directia miscarii sau libera.
  21. «Leapsa pe eliberare» Fere tac game copii dribleaza in jurul terenului si unul care este leapsa incearca sa-i atinga. Cei atinsi se opresc si intind in afara un brat, asteptand sa fie atinsi de coechipieri pentru a fi eliberati si sa dribleze in continuare.
  22. «Jocul 1 - 2 - 3 start» – copii, fiecare cu o minge sunt dispusi pe linia de fund si unul (cu minge) este la centru terenului cu spatele la ceilalti. El striga 1 - 2 - 3 start dupa care se intoarce pe cei care se misca si care trebuie sa se intoarca la linia de fund. Cand incepe sa strige "1 - 2 - 3 start" cei de pe linia de fund dribleaza si se opresc inainte ca cel de la centru sa se intoarca. Cel care trece primul centrul, castiga.
  23. «Dribling la semnale vizuale» – jucatorii cu minge fiecare in linie, antrenorul da comenzile prin semne: inainte, inapoi, dreapta, stanga.
  24. Stafeta in dribling – inainte, inainte-inapoi, printre jaloane, urmand liniile si cercurile, cu o minge sau doua mingi, dribling plus sarituri; start la semnal, iar copilul care se intoarce inmaneaza mingea urmatorului (daca e o minge la echipa) sau atinge mana celui care urmeaza (cand sunt mai multe mingi la echipa).
  25. Stafeta cu popice (jaloane) – primul dribleaza cu o mana, iar cu cealalta darama popicele; urmatorul dribleaza si ridica popicele.
  26. Dribling liber in teren – dribling desenand liniile terenului, dar urmand comenzile antrenorului: inalt, jos, mana dreapta, mana stanga, pirueta, etc.
  27. Dribling in teren si schimbarea mingii cu un alt copil fara sa opreasca driblingul.
  28. Grupe de 3 - 4 - 5 jucatori, 3 - 4 jaloane sau mingi la linia de aruncari libere si centru. Fiecare copil trebuie sa execute la fiecare jalon diferite teme: schimbare de mana, pirueta, schimbare de directie, oprire, ruperi de ritm, dribling cu ezitare, pivot, protectia mingii, trecerea pe la spate.

 

ARUNCARI

 

  1. Aruncarea mingilor de diferite greutati si marime in containere, cercuri, cosuri improvizate la diferite inaltimi, atingerea unor obiecte suspendate, de la diferite distante.
  2. Aruncari libere la cos.
  3. Aruncari la cos de pe o banca.
  4. Aruncare la tinte desenate pe perete, in cercuri plasate pe podea, sau tinute de alti copii.
  5. Aruncarea mingii incercand sa darame popice, lovirea altor mingi plasate pe loc sau in miscare.
  6. Aruncare la cosuri mai mari decat normale.
  7. Aruncare la cos fara panou.
  8. Aruncare la cos din diferite pozitii (lateral, dreapta, stanga, fata).
  9. Aruncare la cos - concurs cu punctaj in functie de rezultat (2 puncte pentru un cos, 1 punct pentru atingerea inelului, ½ punct daca panoul este atins). Echipa care face mai multe puncte, castiga.
  10. Aruncari libere concurs - individual sau pe echipe.
  11. Concurs «21»- fiecare echipa la un cos, se arunca (cos marcat – 2 puncte, se rateaza, se arunca de sub cos, cos reusit 1 punct). Castiga echipa care totalizeaza 21 de puncte.
  12. Te Word game (turul Frantei)– se marcheaza cateva pozitii in jurul spatiului de 3", numerotarea incepand cu cea mai apropiata de cos. Daca copilul inscrie, poate trece la urmatoarea pozitie, daca rateaza, se opreste si are la dispozitie trei incercari. Cine trece primul prin toate pozitiile castig.
  13. «Triunghiul» – 2 echipe, fiecare las un cos, cate o minge, jucatorii nu pot trece la pozitia urmatoare pana nu inscriu (sau nu incearca de 3 ori). Echipa nu schimba pozitia pana ce nu finalizeaza toti sau nu folosesc cele 3 incercari. Castiga echipa care realizeaza prima cele trei pozitii.
  14. Aruncare de pe loc sau din saritura – cu o mana.
  15. Aruncarea mingii in sus, prindere si aruncare.
  16. Fata spre cos, arunca mingea in sus, treci pe sub ea, intoarce-te prinde-o, pivoteaza si arunca.
  17. Stand cu spatele la cos, la semnal, pivotare (ofensiva sau defensiva), aruncare.
  18. Stand cu fata la cos, mingea pe sol, la semnal apuca mingea repede si arunca.
  19. Stand, fata la cos cu mainile la spate, la semnal se arunca mingea printre picioare in fata, prindere si aruncare.
  20. Stand cu mingea intre glezne, la semnal saritura, cu aruncarea mingii in fata cu picioarele, prindere si aruncare la cos.
  21. Aruncare la cos din stand pe un picior.
  22. Concurs de aruncari de 2 (3) puncte.
  23. Rostogoleste mingea catre cos, alearga dupa ea, opreste-o (o mana in fata, una in spate) si arunca.
  24. Aruncare la cos din pozitia sezand.
  25. Aruncare mingii in panou, recupereaza, aruncare de sub cos.
  26. Aruncare in perechi din toate pozitiile.
  27. Aruncare in carlig de sub cos.
  28. Concursuri pase si aruncari, dupa oprire, din dreapta sau din stanga, cu mana dreapta si cu mana stanga.

Supravegheaza exercitiile de aruncari, cu corectari analitice (pozitia picioarelor, incarcarea mingii, corecta succesiune a impingerii, flexia palmei, eliberarea, extensia bratului)

 

DRIBLING SI ARUNCARI

 

Combinarea driblingului cu aruncarea permite copiilor sa distinga diferitele situatii din timpul jocului (in apropierea cosului trebuie sa arunce imediat, departe de cos trebuie sa dribleze pentru a se apropia).

  1. «Toti catre cos» – doua echipe stau spate in spate la centru, fiecare copil cu cate o minge. La semnalul antrenorului toti se duc sa arunce la cosul din fata lor. Cine inscrie dribleaza inapoi la centru, cine rateaza este obligat sa mai arunce de trei ori la cos, dupa care vin si ei la centru.
  2. Acelasi exercitiu, dar la semnal, copii fac o pivotare (ofensiva sau defensiva).
  3. «Stafeta cu dribling si aruncare» – doua echipe, fiecare echipa cate o minge, la semnal dribling, oprire, aruncare. Cine inscrie se intoarce la pozitia de plecare. Daca rateaza el trebuie sa arunce de 3 ori ca sa inscrie si daca le rateaza se intoarce la pozitia de plecare. Castiga cine inscrie mai multe cosuri intr-o perioada de timp, sau cine termina primul stafeta.
  4. Acelasi exercitiu, dar echipele au mai multe mingi, iar jucatorii au doar o incercare de aruncare; cand primul arunca, al doilea pleaca.
  5. Stafeta cu dribling printre jaloane cu aruncare (o minge pentru fiecare copil, sau una pentru toata echipa).
  6. «Jocul cercului» – o echipa sub cos, fiecare cu o minge. Primul pleaca in dribling desenand careul de 3", ocoleste cercul si arunca pe 45°, recupereaza apoi trece la coada sirului.
  7. "Jocul celor trei cercuri" – fiecare copil cu o minge sub cos, se pleaca in dribling ocolind cercurile pe rand, apoi arunca la cos, recupereaza si vine inapoi in dribling la cosul de unde a plecat.
  8. «Slalom pe jumatate de teren» – 2 echipe, fiecare cu o minge, la semnal dribling printre jaloane, oprire, aruncare; al doilea pleaca cand primul recupereaza.
  9. «Stafete paralele» – copii impartiti in 3 - 4 grupe pe linia de fund a terenului; la semnal, dribleaza spre cosul opus si oprire, aruncare (daca rateaza este obligat sa arunce de trei ori) apoi se intoarce si atinge pe urmatorul care pleaca.
  10. Dribling de la centru, schimbare de directie si aruncare din dreapta sau din stanga cu mana dreapta sau cu mana stanga.
  11. Auto pasa – prindere - oprire - dribling - oprire - aruncare din saritura, pe doi pasi, de pe loc.
  12. Dribling de la centru, pivot si aruncare.
  13. Diferite combinatii de dribling si aruncare de la centru si de la linia de fund.

 

Invatarea aruncarii la cos pe doi pasi - lay-up –

 

(din dribling sau alergare) - depinde de varsta copiilor

Metoda -I
  • alearga tinand mingea, numara «1-2» si inainte de a intra in careul de 3" arunca mingea in sus si inainte, sau peste o sfoara legata intr-un cerc.
  • alearga ridica mingea de pe sol si arunca mingea dupa ce numeri cei doi timpi, fara a opri alergarea.
  • dribling pana la un semn, opreste driblingul, alearga spre cos tinand mingea si aruncare (nu este nici o problema daca copii fac mai mult de doi pasi sau incalca alte reguli)
  • acelasi exercitiu, dar mingea tinuta de antrenor la linia de aruncari libere.
  • dribling si numara pana la careul de trei secunde pe dreapta si pe stanga.

 

Metoda -II
  • de sub cos, tinand mingea, fa un pas si arunca
  • porneste mai de departe, dribling, opreste driblingul, fa un pas si arunca
  • porneste mai de departe, doua sau mai multe driblinguri, oprirea driblingului, un pas si aruncare
  • dribling si mergi spre cos si arunca.

 

Metoda -III
  • de sub cos, ridica un genunchi si arunca (pentru mana dreapta ridica piciorul drept)
  • mareste distanta cu un pas, faci un pas cu piciorul stang si aruncare
  • mareste distanta cu doi pasi, faci doi pasi dreptul, stangul si aruncare
  • dribling si aruncare cu numarat pana la "3".

 

PASE

 

  1. Perechi, fiecare copil cu minge, schimbul mingilor (din stand, pe genunchi, sezand, culcati).
  2. Acelasi in grupe de 3-4 sau 5.
  3. In perechi, umar la umar, «8» printre picioare si schimbul mingilor.
  4. Perechi sau grupuri de 3-4-5, schimbul mingilor folosind toate posibilitatile.
  5. Treptat se reduce numarul de mingi pana cand ajungem la una pentru fiecare pereche sau grup; numara pasele care se fac intr-o perioada.
  6. Perechi (grupe de 3-4-5) – primul din pereche merge si inmaneaza celuilalt mingea fara nici un dribling, plimbare si alergare usoara.
  7. Perechi fata in fata, pase, fente de sut.
  8. In perechi, skip pass, (ridica o mana semnalizand coechipierului sa paseze si misca-te in lateral, prinde mingea.
  9. In perechi pase pe la spate.
  10. In perechi, alearga in jurul cercului pasand, la fluier schimba sensul.
  11. Imparte copiii in 2 echipe (o minge la fiecare echipa) si aseaza-i pe doua siruri. La "start" primul din sir rostogoleste mingea printre picioarele coechipierilor, ultimul receptioneaza mingea si pleaca in dribling in fata sirului, rostogoleste mingea.., castiga echipa care executa prima.
  12. Acelasi exercitiu din stand pe vine.
  13. Acelasi exercitiu cu rasuciri de trunchi din sezand.
  14. Jocul trenului. Sezand in sir, ultimul cu mingea o inmaneaza celui din fata pe deasupra capului si apoi alearga in fata sirului. Castiga sirul care ajunge primul la un semn (linie).
  15. Zig-zag, joc de pase - doua echipe dispuse in zig-zag pe laturile terenului; fiecare echipa numara cate pase executa intr-o perioada data.
  16. Pase in stea – cinci jucatori asezati pe cerc cu o minge. Pase in stea (sa nu paseze jucatorului apropiat); se numara pasele intr-o perioada data.
  17. Pase in dubla stea – asemenea, dar cu doua echipe si cu doua mingi, pasand in acelasi timp.
  18. Pase in miscare:
    • doua siruri fata in fata, pasa si alearga la coada sirului propriu;
    • asemenea, dar alearga la coada sirului opus;
    • paseaza si alearga – patru siruri – paseaza si schimba locul cu partenerul din lateral;
    • echipa asezata in sir pe lungimea terenului, un copil cu minge alearga si paseaza pe rand fiecarui copil;
    • copii in cerc cu un pasator la centru; pasele merg de la cerc la centru si inapoi la cerc; dupa ce paseaza, schimba locul cu cel care i-a pasat;
    • copii in patrat, paseaza si-si schimba locul pozitia in sensul acelor de ceasornic, la semnal se schimba sensul.
  19. Doua linii: pasarea mingii in miscare catre urmatorul jucator.
  20. Doua linii: paseaza mingea si pleaca catre linia de fund.
  21. Doua linii: paseaza mingea si deplaseaza-te la stanga, primitorul se deplaseaza spre dreapta.
  22. Joc cu dribling in progresia invatarii paselor in miscare (tic-tac in 2,3,4,5 jucatori):
    • perechi cu o minge, deplasare laterala si pasa;
    • perechi cu o minge, alergare laterala si pase;
    • perechi, alergare normala si pase;
    • perechi, alergare si pase in toate directiile.
  23. Jocuri cu dribling, tic-tac in doi catre stanga, dreapta, pana la mijlocul terenului, pe tot terenul; la semnal se schimba directia.
  24. Tic - tac in doi: numara cate pase executa pana la linia de fund a terenului.
  25. Tic-tac cu obiecte plasate in teren (vedere periferica).
  26. Aceeasi progresie se foloseste si la Tic-tac in trei, patru, cinci jucatori.
  27. Tic-tac in 3 cu 2 mingi.
  28. Criss-cross in 3, 4, 5 (larg, strans, cu dribling, cu oprire).

 

Dribling, pase, aruncari

 

  1. Dribling liber in teren, fiecare cu mingea lui, la fluier schimba mingea cu alt copil si continua sa dribleze.
  2. In perechi, un copil sta cu bratele intinse lateral, celalalt cu mingea la 3-4 m, dribleaza spre primul, trece pe sub brate, il inconjoara, dribleaza inapoi, oprire, pivotare, paseaza si celalalt executa la fel.
  3. Acelasi joc de dribling in trei, patru, cinci.
  4. In perechi, un copil dribleaza cu doua mingi, la semnal paseaza ambele mingi celuilalt (din mers, alergare).
  5. repeta progresia didactica "Tic-tac" in 2,3,4 si 5, introducand driblingul, oprirea, pasa, sa dribleze cu mana dreapta pe partea dreapta si cu mana stanga pe partea stanga.
  6. ****pag 192

 

Apararea si combinarea cu dribling, pase, aruncari

 

Daca adversarii au mingea, atunci echipa trebuie sa lupte in aparare pentru a castiga posesia mingii (fara greseli personale, pastrandu-si un bun echilibru si o buna coordonare) si sa-si apere cosul propriu.

Aceste conceptii nu sunt clare copiilor la inceput si antrenorul trebuie sa prevada jocuri, exercitii care sa motiveze si sa ajute copii sa inteleaga:

  • ca mingea trebuie sa fie aparata (protejarea mingii);
  • ca daca aperi jucatorul cu minge trebuie sa faci mai mult decat sa incerci s-o iei;
  • ca daca aperi un jucator fara minge, tu trebuie sa-l opresti pe el sa primeasca mingea (copii in schimb incearca sa apuce (smulga) mingea.

Este de asemenea important sa ajuti copii sa inteleaga in care cos ei trebuie sa inscrie si care cos trebuie sa-l apere.

  1. 1x1 cu minge fiecare, incearca sa atinga spatele adversarului, picioarele, mingea; primul care aduna un numar de puncte propus castiga.
  2. Acelasi exercitiu jucat pe echipe de 3, 4, 5, crescand dificultatea jocului: vederea periferica, coordonare.
  3. Acelasi exercitiu «Liber pentru toti» – se joaca pe tot terenul (cine pierde mingea este eliminat); daca minge iese din teren, esti eliminat.
  4. «Jocul cozii» – o batista agatata la elasticul de la sort – cine o pierde este eliminat.
  5. Perechi, o minge, copilul in posesia mingii este atacant, celalalt aparator. La semnal, aparatorul incearca sa ia mingea de la atacant.
  6. Acelasi exercitiu – este jucat in cercul din teren; cine calca in afara cercului este eliminat (manuire de minge, protectie, dribling).
  7. In perechi, un copil dribleaza cu doua mingi si celalalt incearca sa i le ia.
  8. In perechi – saritura 1x1 pentru minge, cine o ia este atacant, iar celalalt aparator (cronometreaza cat tine atacantul mingea).
  9. Acelasi exercitiu, se joaca de la linia de centru sau de la linia de aruncari libere, cine are mingea incearca sa inscrie.
  10. Repunere din lateral sau de pe linia de fund – joc (un pasatore, un atacant, un aparator), atacantul incearca sa se demarce si sa primeasca mingea, apoi sa arunce la cos.
  11. 1x1 – cu mingea pasata (inmanata) de antrenor:
    • imparte copii in 2 echipe si da-le cate un numar; striga numarul perechii si numara actiunile ofensive valabile (sau fixeaza o perioada de timp pentru fiecare pereche);
    • copii sa foloseasca tot ce au invatat si sa fie competitivi;
    • antrenorul trebuie sa arbitreze, dar sa nu insiste pe abaterile de regulament cu copii mici; nu folosi fluierul, foloseste VOCEA mai bine pentru a da sfaturi;mai tarziu cand jocul de 1x1 va fi mai disciplinat, miscarile devin mai functionale (invata diferenta intre faultul la aruncator si la dribling, asezarea jucatorilor la linia de aruncari libere, etc.);
    • echipa care inscrie mai multe cosuri intr-o perioada de timp, castiga.
  12. 1x1 - pe tot terenul – cu ajutorul antrenorului cand atacantul este in dificultate, pentru repuneri.
  13. 1x1 - de la linia de fund – cu mingea inmanata, rostogolita, ricosata, sarita. Antrenorul da indicatii atacantului unde sa mearga, cu ce mana sa dribleze, sa arate atacantului ce trebuie sa faca.
  14. 2x1 - atacantii stand pe loc si pasand intre ei, aparatorul incercand sa atinga mingea.
  15. 2x1 – in miscare cu pase, dribling si aruncare – de la un cos la celalalt.
  16. 2x2 - pe tot terenul cu angajare in cerc, munceste tare pe scor.
  17. 2x2 - mini meci – pe tot terenul cu saritura intre doi. Imparte colectivul in doua echipe, echipa care ajunge prima la un scor precizat intr-un interval de timp dat, castiga.
  18. 2x2 - cu ajutorul antrenorului.
  19. 3x3 - liber – acesta este obiectivul final al copiilor de 6-7 ani – La inceput copii nu paseaza prea mult, toti se duc spre minge, dribleaza tot timpul. Antrenorul trebuie sa aiba rabdare. Regulile jocului trebuie invatate in timp ce copii joaca.
  20. 3x3 - liber - dar fara dribling. O echipa nu poate arunca la cos inainte de a realiza un numar de pase.
  21. 3x3 - liber – nu se arunca pana ce toti jucatorii nu ating mingea.
  22. 3x3 – cu ajutorul antrenorului.
  23. De la - 3x0 la 3x3 - situatii de superioritate numerica (gradual se introduc 1, 2, 3 aparatori).
  24. 1x1 – fara minge – demarca-te intr-o arie data.
  25. 1x1 – dupa demarcare, dribling si aruncare.
  26. 3x3 – copiii stau pe trei culoare pe teren; deasupra extensiei liniei de aruncari libere, copii trebuie sa stea pe culoarul lor, dar sub linia de aruncari libere ei se pot misca liberi (demarcaj, patrundere), se joaca tinandu-se scorul, limita de puncte, sau de perioada de timp.
  27. 3x3 – in apropierea cosului; progresia invatarii demarcajului. Imparte terenul in trei parti si pune un jucator in fiecare arie. Atacantii trebuie sa se miste ca sa primeasca mingea de la antrenor; daca jucatorul primeste mingea in aria lui, el poate arunca la cos; daca primeste mingea in afara ariei lui el trebuie sa dribleze spre cos si sa arunce, sau sa arunce dupa ce a facut un da si du-te cu antrenorul.
  28. Antrenorul isi schimba pozitia in teren si procedeele de pasare, copii la inceput trebuie sa joace in aria lor, iar mai tarziu le este permis sa-si schimbe locurile. Gradat se introduc aparatori semiactivi, activi, si se ajunge la 3x3 cu grad mare de dificultate

  29. 3x3 – pe tot terenul.
  30. exercitii continui:
    • dus tic-tac in doi si intors 1x1;
    • dus tic-tac in trei si intors 2x1;
    • dus tic-tac in trei si intors 1x2;
  31. "da si du-te" in 2 din toate pozitiile cu si fara aparatori.
  32. "da si du-te" in 3 din toate pozitiile cu si fara aparatori.
  33. 4x4 pe tot terenul – la fel ca 2x2 sau 3x3.
  34. De la 4x0 la 4x4 – liber, gradual se introduc 1, 2, 3, 4 aparatori.
  35. Exercitii continui:
    • dus tic-tac in 4, intors 2x2;
    • dus tic-tac in 4, intors 3x1;
  36. Joc 5x5 pe tot terenul – joc liber – obiectiv final pentru copii de 8-9 ani - cu scor limita sau pe timp.
  37. Joc 5x5 – fara dribling.
  38. De la 5x0 la 5x5 – liber gradual se introduce un aparator.
  39. 5x0 – in apropierea cosului, aceeasi progresie folosita anterior (la inceput fara aparatori, apoi cu aparatori pasivi, semiactivi, activi).
  40. Exercitii continui:
    • dus tic-tac in 5, intors 3x2;
    • dus tic-tac in 5, intors 2x3;
  41. Tic-tac in 5 pe culoare; deplasarea pe culoare te ajuta sa organizezi jocul.
  42. De la 5x0 la 5x5 pe culoare, gradual introducand aparatori in culoarele prestabilite.
  43. De la 5x5 in apropierea cosului, schimba atacul cu apararea (conversie).
  44. 5x5 concepte pentru atac.
  45.  

    • fara aparator in fata, jucatorul in atac trebuie sa dribleze catre cos;
    • fara aparator in fata, daca jucatorul cu mingea este in apropierea cosului el poate arunca;
    • cu un aparator in fata, atacantul trebuie sa incerce sa-si depaseasca aparatorul (dribling sau aruncare);
    • daca atacantul nu poate sa-si depaseasca aparatorul, el trebuie sa paseze catre un coechipier care este liber sa se joace da si du-te, sau sa schimbe pozitia cu un alt atacant;
    • daca atacantul cu mingea cheama pe nume un coechipier care nu are mingea, atunci acel jucator trebuie sa se demarce pentru a o primi (mergi spre cos);
    • daca un coechipier atacant cu mingea este in dificultate si nu poate pasa mingea, un coechipier trebuie sa-l ajute pentru a primi o minge inmanata (oferita);
    • cand patrunde spre cos sau spre minge) este important sa fie (sa treaca) in fata aparatorului;

     

  46. 5x5 concepte pentru aparare
  47.  

    • este important sa "aperi" atacantul, ramanand in fata jucatorului care are mingea;
    • patrunderea din parte opusa mingii, aparatorul nu trebuie sa lase atacantul sa-i ia fata (sa treaca in fata lui);
    • atacantul cu mingea nu trebuie niciodata sa arunce prea usor;
    • mergi pentru recuperare dupa ce atacantul a aruncat;
    • preseaza atacantul care nu este in posesia mingii;

     

  48. Idei pentru atacul de 5x5
  49.  

    • joaca 1x1 tot timpul;
    • da si du-te in 2 (la inceput, dupa patrundere, daca jucatorul nu a primit mingea, jucatorul se va intoarce la locul lui, abia mai tarziu va schimba pozitia);
    • da si du-te in 3;
    • paseaza si misca-te departe (in parte opusa);
    • extremele pot schimba pozitiile;
    • intotdeauna contraatac;

6.4. PLANURI DE ANTRENAMENT ORIENTATIVE

Sunt doar un ghid, un indrumar pentru cei care lucreaza cu copii, doar cateva sugestii pentru o corecta si progresiva metodologie a minibaschetului

 

Grupa de 6 - 7 ani

 

Primul plan orientativ

  • Exercitii-jocuri cu mingea si alte recuzite, cresterea cunostintelor despre grup, lateralitate, spatiu, timp.
  • Invata tehnica driblingului cu exercitii-jocuri si jocuri:
    • Jack hamer
    • masina
    • pescarul
    • lupul si oile
    • leapsa
    • 1-2-3 steaua
    • diferite stafete
  • Joc final (minge furata, batalie navala, fura steagul).

Al doilea plan orientativ

  • Jocuri-exercitii cu mingea si alte materiale pentru a dezvolta coordonarea, echilibru, ritmul, etc.
  • Continua invatarea driblingului cu alte jocuri-exercitii, urmand metodica invatarii progresive.
  • Invatarea aruncarii, individual si pe grupe.
  • Combinatii de dribling si aruncare cu jocuri-exercitii.
  • Jocuri finale.

Al treilea plan orientativ

  • Jocuri-exercitii cu mingea sau alte materiale pentru dezvoltarea motricitatii si coordonarii.
  • Mai multa exersare pentru dribling, aruncari, cu concursuri si jocuri-exercitii.
  • Invatarea pasei, la inceput in perechi, fiecare copil cu o minge, apoi o minge la pereche, stafete.
  • Combinatii de dribling, pase, aruncare.
  • Joc final (concurs de aruncari).

Al patrulea plan orientativ

  • Jocuri-exercitii cu mingea, individual si perechi pentru dezvoltarea coordonarii.
  • Mai multa exersare pentru dribling, aruncare, pase, aparare, cu concursuri si jocuri-exercitii.
  • Invatarea apararii (apara mingea, apoi apara cosul).
  • Joc 1x1 pe tot terenul.

 

Grupa de 8 - 9 ani

 

Primul plan orientativ

  • Exercitii-jocuri cu mingea, pe loc, din deplasare, perechi, grupe de trei sau mai multi copii.
  • Jocuri-exercitii combinand driblingul cu aruncarea.
  • Jocuri-exercitii cu pase si aruncari.
  • Joc 1x1.
  • Joc 1x1 cu pasator.
  • Mini-joc 2x2 pe tot terenul.

Al doilea plan orientativ

  • Jocuri-exercitii cu mingea.
  • Jocuri-exercitii combinand driblingul si aruncarea.
  • Exercitii pentru aruncare (individual si concursuri pe echipe).
  • Pase din miscare (tic-tac in 2 si 3 copii).
  • 1x1 pe tot terenul, pe o jumatate de teren, de langa cos.
  • Mini-joc 3x3 pe tot terenul.

Al treilea plan orientativ

  • 5' joc liber (dribling si aruncare liber).
  • Jocuri in dribling (4 colturi, 3 cercuri, stafete).
  • Jocuri cu aruncari (individual din diferite pozitii si pe echipe cu diferite jocuri).
  • Jocuri exercitii, combinatii de dribling, pase, aruncare si aparare.
  • Mini-jocuri 1x1, 1x1 cu ajutor, 2x2, 2x2 cu pasator, 3x3 liber.

Al patrulea plan orientativ

  • 5' joc liber.
  • Invatarea exercitiilor de dribling, aruncare, combinarea driblingului cu aruncarea.
  • Jocuri-exercitii pase din miscare (dus-intors).
  • De la 1x1 la 3x3, liber.
  • 5x5 pe tot terenul, liber, fara roluri specializate.

Al cincilea plan orientativ

  • exercitii de manuire a mingii.
  • Exercitii pe tot terenul, 1x1, 2x2, 3x3, liber.
  • Exercitii pentru demarcaj, repunere din lateral si de la linia de fund, angajare intre 2.
  • 3x3 in culoare, 3x3 langa cos.
  • 5x5 liber.

Al saselea plan orientativ

  • 5' joc liber.
  • Jocuri –exercitii pentru dribling, aruncari, pase.
  • Jocuri - exercitii cu un numar inegal de jucatori (dus, dus-intors).
  • 3x3 liber.
  • 3x3 liber fara dribling.
  • 5x5, liber.

 

Grupa de 10 – 11 – 12 ani

 

Primul plan orientativ

  • 5' joc liber.
  • Exercitii-jocuri cu mingea.
  • Exercitii pentru dribling si aruncari (invatarea si concursuri).
  • Exercitii pentru pase (analitic si concursuri).
  • Exercitii pentru pase, dribling, aruncare (grupe de 2, 3, 4 si 5).
  • 3x3, liber.
  • 5x5, pe tot terenul (da si du-te in 3).

Al doilea plan orientativ

  • 5' joc liber.
  • Jocuri-exercitii pentru manuirea mingii, individual si perechi.
  • Dribling liber, cu schimbarea de mana, schimbare de directie, viteza, pirueta, pivot, etc.
  • Aruncare din saritura, paseste si arunca (aruncare pe doi pasi).
  • Pase cu aparator (2x1, 3x2).
  • Mini-joc 5x5.

Al treilea plan orientativ

  • 5' joc liber.
  • Exercitii de manuire.
  • Exercitii pentru dribling, aruncare, pase si combinatii.
  • Exercitii pentru aparare.
  • De la 1x1 la 3x3.de la 3x3 liber la 3x3 in culoare.
  • De la 5x5 liber, la 5x5 organizat.
  • Mini-joc 5x5 (pe timp sau limita de puncte)
© 2012 Dan Calancea | Un proiect MediaMind