DanCalancea

APENDICE SOLUTIILE CHESTIONARELOR SI EXERCITIILOR PRACTICE

TEST EXERCITIU 1

Intrebarea

Comentarii

1

In general practicarea sportului este o activitate sanatoasa dar nu obligatoriu. Sportul poate fi daunator daca e practicat incorect. Din acest motiv, antrenorul are un rol esential pentru a face benefica practicarea sportului.

2

Vor fi intotdeauna accidentari, dar antrenorul poate reduce acest risc daca programeaza si conduce corect antrenamentul.

3

Baschetul prilejuieste copiilor ocazii pentru a dezvolta obisnuinte sanatoase, de a avea grija de ei, mancare corecta.

4

Asumarea unor angajamente rezonabile este esentiala pentru ca sportul sa aiba valoare educativa.

5

Baschetul este o ocazie excelenta pentru copii sa invete sa lucreze ca o echipa si sa astepte responsabilitatile individuale in contextul grupului. Antrenorul trebuie sa intareasca ambele aspecte: lucrul in echipa si responsabilitatile individuale.

6

Baschetul trebuie sa invete jucatorii sa-si respecte adversarii. Antrenorul nu trebuie sa permita niciodata sentimente de ostilitate fata de adversari.

7
Jucatorii trebuie sa invete sa respecte arbitrii si antrenorul trebuie sa fie un exemplu. Astfel, nu este indicat ca antrenorul sa protesteze la deciziile arbitrilor.
8

Competitia este un mijloc educational care trebuie folosit cu discernamant. Jucatorii trebuie sa invete sa lupte indiferent ca inving sau pierd. Daca un joc nu poate fi castigat si antrenorul decide sa abandoneze, el renunta la o excelenta ocazie educationala.

9

Antrenorul este un model semnificativ pentru jucatorii lor si de aceea trebuie sa se comporte fara repros. Antrenorul  trebuie sa arate respect si solidaritate catre toti jucatorii, adversarii si arbitrii.

10

Fara dubiu baschetul poate fi o experienta educationala valoroasa pentru jucatori dar pentru a fi asa este esential ca antrenorii si asistentii lor sa se comporte adecvat.

TEST EXERCITIU 2

Intrebarea

Comentarii

1
Antrenorul poate creste semnificativ resursele psihologice ale jucatorilor lui daca tine cont de acestea cand planifica si conduce antrenamentele echipei.
2
Dezvoltarea cognitiva a copiilor va fi influentata pozitiv de o prezentare adecvata a exercitiilor din antrenament.
3
In general, lectiile de antrenament monotone nu produc o stimulare suficienta pentru a dezvolta capacitatea de atentie a jucatorilor. Din acest motiv antrenorul trebuie sa evite acest tip de antrenament.
4
Perceperea «controlului» este esential in procesul formativ al tinerilor jucatori. Pe langa alte masuri antrenorul poate dezvolta perceperea  controlului, legand rezultatele obtinute de jucatorii sai de comportamentul lor. Astfel, jucatorii vor intelege ca ei pot controla rezultatele prin propriul lor comportament.
5
Experientele «succesului controlat» se produc cand rezultatele pozitive sunt atribuite propriului lor comportament controlabil, decat factorilor externi sau comportamentului (executiilor) asupra carora ei au putin control. Astfel de experiente sunt in special importante pentru imbinarea increderii de sine.
6
Experientele de «control al esecului» se produc cand rezultatele obtinute nu sunt favorabile, dar jucatorii inteleg ca prin comportamentul lor ei au controlat procesul, incercand sa realizeze rezultatele dorite; in plus ei au invatat ceva folositor pentru viitor. Combinatiile  cu situatiile de «succes controlat», experientele de «control al esecului» pot fi foarte valoroase pentru a intari increderea in sine a jucatorilor.
7
Intelegand ce trebuie sa fie facut creste perceptia «controlului». De asemenea, prin explicarea exacta a sarcinii de realizat, antrenorul va ajuta elevul sa-si creasca perceptia controlului.
8
Propunand teluri pe care jucatorii le considera realizabile ajuta construirea unei increderi in sine suficienta pentru a incerca sa indeplineasca aceste teluri (provocari). Indeplinind aceste sarcini jucatorii isi vor intari increderea in sine pentru viitor. De aceea este foarte important pentru antrenori sa fixeze teluri pe care jucatorii le pot realiza pentru a intari increderea lor in sine.
9
Cand la un jucator parerea despre sine si stima de sine depind in grad foarte inalt de succesele lui in sport, el poate deveni extrem de vulnerabil emotional. In aceste conditii, este de inteles ca activitatea sportiva va fi foarte stresanta pentru jucator, crescand riscul contraperformantelor, accidentarilor, altor efecte negative asupra sanatatii si dezvoltarii psihice. Pentru acest motiv, antrenorii de juniori trebuie sa faca orice poate pentru ca parerea despre sine si stima de sine a jucatorilor sa nu depinda in exclusivitate de succesul in activitatea lor sportiva.
10
Comentariile antrenorului pot influenta parerea despre sine si stima de sine a jucatorilor sai. De aceea el trebuie sa fie grijuliu, evitand comentariile care slabesc parerea despre sine, si folosind altele care sa le intareasca.

TEST EXERCITIU 3

Intrebarea

Raspuns

corect

Comentarii

1
adevarat

Rezultatele unor sarcini atractive este cea mai mare rasplata pentru jucatori. De aceea acestea trebuie folosite cat mai frecvent in activitatea lor sportiva

2
fals

Unii jucatori au mai mult control despre altii, dar toti pot creste aceasta capacitate daca antrenorul va profita de ocaziile care apar in timpul antrenamentelor si jocurilor. Antrenorul trebuie sa incerce sa dezvolte increderea jucatorilor in ei, in loc sa presupuna ca ei si-o vor dezvolta singuri.

3
fals

A avea placerea jocului este o experienta foarte pozitiva pentru orice jucator de baschet, nu numai pentru echipele de minibaschet.

4
fals

Specializarea timpurie nu creste nu creste sansele jucatorilor de a juca la echipele profesioniste in viitor. De fapt in cele mai multe cazuri aceasta limiteaza posibilitatile jucatorilor.

5
fals

Antrenorii de copii nu trebuie sa imite antrenorii de top, ci trebuie sa adapteze stilul lor propriu de lucru la telurile formative pe care echipele de juniori trebuie sa le aiba.

6
adevarat

Situatiile de «control» sunt foarte importante pentru orice jucator, dar mai cu seama pentru cei tineri. De aceea antrenorii de juniori trebuie sa prevada multe experiente de control pentru jucatorii sai.

7
adevarat

Antrenorul nu trebuie sa insulte jucatorii sau sa-i subaprecieze sau sa rada de ei.

8
fals

Antrenorul este un expert in baschet, dar cand lucreaza cu juniorii el trebuie sa-si asume responsabilitati educationale care sa fie complementare cu acelea ale celorlalti profesori si parinti.

TEST EERCITIU 4

Intrebarea
Raspuns  corect
1

Obiectiv de performanta intr-o echipa

2

Obiectiv de performanta intra-individual daca se refera la un jucator, sau intra-echipa daca se refera la echipa

3

Obiectiv de instruire

4

Obiectiv de instruire

5

Obiectiv de instruire

6

Obiectiv de performanta inter-individual

7

Obiectiv de instruire

8

Obiectiv de performanta intra-individual pentru un jucator, sau intra echipa pentru toata echipa

9

Obiectiv de instruire

10

Obiectiv de instruire

TEST EXERCITIU 5

Intrebarea

Raspuns

corect

Comentarii

1
adevarat

Daca antrenorul si jucatorii decid impreuna obligatiile jucatorilor, jucatorii invata sa accepte responsabilitatile si angajamentul lor este mai puternic.

2
fals

Regulile de lucru trebuie stabilite inainte deoarece ele favorizeaza munca echipei si evita multe probleme.

3
adevarat

Macrociclul sezonului trebuie impartit in perioade variate numite mezocicluri, care la randul lor se impart in perioade de 1-2 saptamani numite microcicluri.

4
fals

Obiectivele de performanta si cele de instruire trebuie sa fie corect combinate pentru a maximaliza beneficiile care pot fi realizate din stabilirea obiectivelor, astfel ca ambele sunt importante. Totusi, obiectivele de instruire sunt mai utilizate deoarece ele se refera la comportamentul jucatorilor insisi si de aceea sunt mai usor de controlat. In plus obiectivele de instruire sunt singura cale pentru jucatorii sa influenteze obiectivele de performanta.

5
adevarat

Obiectivele trebuie sa fie atractive astfel ca jucatorii sa fie motivati sa le realizeze, dar in acelasi timp ele trebuie sa fie realiste astfel ca jucatorii sa inteleaga ca ei le pot realiza si sa o faca efectiv.

6
adevarat

Cand planifica lectia, antrenorul trebuie sa tina cont de cea mai potrivita incarcatura fizica pentru aceasta.

7
fals

In general, volumul trebuie sa fie mai mare decat intensitatea in primele saptamani ale sezonului.

8
fals

Antrenorul trebuie sa controleze incarcatura psihologica a lectiei la fel cum controleaza incarcatura fizica sau continutul tehnic si tactic.

9
adevarat

Exercitiile scurte previn scaderea atentiei jucatorilor.

10
fals

Pentru echipele de minibaschet si cadeti, antrenorul nu trebuie sa adapteze programul de antrenament pentru a se pregati special pentru un anumit joc; asta nu este recomandabil nici pentru echipele de juniori pentru multe jocuri ale sezonului.

TEST EXERCITIU 6

Intrebarea

Raspuns

corect

Comentarii

1
fals

Inainte de lectie, antrenorul trebuie sa decida sarcinile pentru acea lectie ca si continutul si exercitiile care sunt adecvate pentru realizarea sarcinilor.

2
fals

A avea placerea jocului si a urmarii regulile exercitiilor nu sunt incompatibile. De fapt, folosirea unor reguli potrivite ajuta un exercitiu pentru a fi distractiv.

3
fals

Stimulii antecedenti ai unui exercitiu sunt aceia care sunt prezenti in exercitiu. Ei sunt prezenti inaintea producerii comportamentului jucatorilor.

4
fals

Cand lucram cu jucatorii tineri, ambele obiective si structura exercitiilor trebuie variate.

5
adevarat

In general, exercitiile inrudite ne ajuta sa folosim mai bine timpul de lucru.

6
adevarat

In timpul lectiei, exercitiile competitive pot avea loc intre jucatori sau grupe de jucatori la fel de bine si intre un jucator sau o echipa contra lor insasi.

7
fals

Exercitiile competitive nu trebuie facute fara tel; este important sa controlam sarcinile si continutul exercitiului.

8
fals

Exercitiile de invatare trebuie sa predomine in minibaschet; pregatirea specifica pentru un anumit joc nu e potrivita pentru o echipa de minibaschet.

9
fals

Intensitatea atentiei nu trebuie sa fie inalta pe durata tuturor exercitiilor dintr-un antrenament. Antrenorul trebuie sa alterneze exercitiile care solicita intens atentia cu cele care solicita atentia mai putin.

10
fals

Lucrul simultan pe grupe mici este o buna strategie deoarece jucatorii participa mai mult si ei isi pot asuma responsabilitati individuale sporite.

11
fals

Pe langa alte proceduri folosite pentru controlul procesului de antrenament, compararea lucrului realizat in lectie cu cel planificat este simpla si eficienta.

12
adevarat
In general, este o idee buna sa combini sarcinile ofensive si defensive pentru a maximaliza beneficiile antrenamentului.

TEST EXERCITIU 7

Intrebarea

Raspuns

Corect

Comentarii

1
fals
Un jucator nu trebuie sa fie niciodata ridiculizat in fata colectivului. In plus aceasta nu este o buna strategie pentru a motiva jucatorii.
2
fals
In multe cazuri, nu este suficient sa explici jucatorilor ceea ce au de facut pentru ca ei sa si faca. Este necesar sa le demonstrezi ca ei sa ne inteleaga mai bine si jucatorii sa invete sa faca ce trebuie.
3
adevarat
Antrenorul trebuie sa evalueze si sa evidentieze comportamentul (executia) jucatorilor, decat rezultatele obtinute.
4
adevarat
Starurile sunt modele pentru tinerii jucatori daca ei stiu ce anume din comportamentul vedetelor trebuie sa observe si sa incerce sa imite.
5
fals
In timpul exercitiului, antrenorul trebuie sa se concentreze numai pe obiectivele (sarcinile) acelui exercitiu. De aceea el trebuie sa corecteze numai acele greseli care corespund sarcinilor respective sa si le ignore pe celelalte.
6
fals
Jucatorii nu invata mai repede decat antrenorul le spune continuu ce trebuie sa faca. Antrenorul trebuie sa foloseasca strategii potrivite astfel jucatorii sa se impiedice mental in executia exercitiilor.
7
adevarat
Inregistrarea realizarilor este un mijloc care ajuta jucatorii sa se concentreze asupra executiilor.
8
adevarat
Feed-back-ul este o strategie valoroasa in procesul de invatare. Pe langa alte lucruri el permite jucatorilor sa controleze propriul progres.
9
fals
Intarirea (rasplata) ambele pozitiva si negativa, serveste pentru imbunatatirea comportamentului, intarirea negativa nu trebuie confundata cu pedeapsa.
10
adevarat
Rasplata trebuie aplicata cat mai curand dupa executia corecta pe care antrenorul doreste sa o perfectioneze.
11
adevarat
Intarirea (rasplata) sociala este un mijloc eficient cand lucreaza cu jucatorii. Antrenorii trebuie sa profite de fiecare ocazie pentru a o folosi cu generozitate.
12
fals
«Economia semnelor» )punctarea executiilor reusite) este o strategie foarte eficienta si potrivita pentru echipele de orice varsta.
13
fals
elul pedepsei este sa elimine comportamentul neadecvat ca, de exemplu, protestul la deciziile arbitrilor sau incriminarea coechipierilor.
14
adevarat
Cand aplici pedeapsa pentru a elimina greselile de executie, trebuie simultan sa folosesti si rasplata pentru a intari executiile corecte.

TEST EXERCITIU 8

Intrebarea

Comentarii

1

Este o idee buna ca jucatorii sa se deplaseze rapid spre banca.

2

Este o idee buna ca jucatorii sa aiba cateva secunde sa bea apa si sa se relaxeze inainte ca antrenorul sa inceapa sa vorbeasca.

3

In general, antrenorul principal trebuie sa fie singura persoana care vorbeste la time-out-uri.

4

In general, sa le vorbesti jucatorilor despre greselile deja comise nu este productiv. Time-out-urile trebuie sa fie folosite constructiv pentru a pregati ce se va face in joc.

5

Este o buna strategie sa incurajati (laudati) actiunile reusite ale jucatorilor pe care doriti sa le repete.

6

Nu este o idee buna sa vorbiti foarte repede pentru a spune cat mai mult. Antrenorul trebuie sa accepte ca el nu poate spune tot. De aceea, el trebuie sa selecteze cele mai importante mesaje si sa le transmita jucatorilor fara graba.

7

Antrenorul trebuie sa concentreze atentia jucatorilor pe cele mai importante aspecte ale jocului care trebuie rezolvate in minutele urmatoare.

8

In general, nu este recomandabil ca antrenorul sa aminteasca jucatorilor sa se gandeasca asupra victoriei; mai bine el trebuie sa distraga atentia lor de la scor si sa o concentreze pe comportamentul pe care ar trebui sa-l controleze.

9

Nu este o buna strategie sa certati un jucator pentru a provoca o reactie care sa-l faca sa joace mai bine. In plus, efectele acestei masuri, dupa joc, pot fi negative.

10

Daca antrenorul considera ca nu are suficient timp la time-out-uri pentru a spune tot ce doreste, aceasta se intampla deoarece el doreste sa spuna prea mult si nu a selectat cele mai importante aspecte.

11

Este recomandabil ca antrenorul sa sfarseasca time-out-ul cu cateva cuvinte de imbarbatare.

TEST EXERCITIU 9

Intrebarea

Comentarii
1
Antrenorul trebuie sa aiba o atitudine obiectiva, pozitiva si constructiva in timpul jocului. Daca tinde sa vada aspectele negative mai mult decat cele pozitive, ar fi o buna idee pentru el sa reflecteze lata si sa-si schimbe atitudinea.
2
Un antrenor care se enerveaza cand jucatorii lui fac greseli, trebuie sa se gandeasca la asta. Greselile fac parte din joc, si antrenorul trebuie sa invete sa le tolereze si sa le intercepteze cu obiectivitate, pozitiv si constructiv cand el conduce jocul.
3

Antrenorul trebuie sa rasplateasca jucatorii cand ei incearca executii corecte chiar daca fara succes.. asta il va face sa mai incerce.

4

In timpul jocului antrenorul trebuie sa incurajeze jucatorii cand gresesc si sa focalizeze atentia lor pe o sarcina imediata.

5

Antrenorul nu poate evalua executiile jucatorilor sai numai prin prisma scorului final.

6
Antrenorul trebuie sa lase jucatorii sai sa joace fara sa le «dicteze» continuu ce trebuie sa faca.
7

Antrenorul nu trebuie sa insulte sau sa ridiculizeze jucatorii.

8
Din motive strategice, antrenorul trebuie sa tina cont de scor, dar el trebuie de asemenea, sa fie capabil sa conduca jocul obiectiv, neglijand faptul ca scorul ii este favorabil sau nefavorabil.
9

Antrenorul care insulta si protesteaza la deciziile arbitrilor, este un exemplu rau pentru jucatorii tineri.

10

Este o idee buna pentru antrenori sa transmita mesaje pozitive catre jucatori cand conduc jocul

11
Pauza mare nu trebuie folosita pentru a incrimina jucatorii pentru greselile facute in timpul primei jumatati de joc, ci sa-i ajutati sa-si imbunatateasca randamentul in jumatatea secunda.
12

Antrenorul trebuie sa evite sa faca comentarii si gesturi dezaprobatoare catre jucatorii lor in timp ce conduc jocul.

13

Antrenorul trebuie sa fie un exemplu pentru jucatorii sai, felicitand antrenorul advers la sfarsitul jocului, si trebuie sa-i invete si pe ei sa faca la fel cu adversarii.

14

La sfarsitul jocului, jucatorii nu sunt pregatiti sa asimileze comentariile antrenorului. De aceea, nu este o idee buna sa organizeze o sedinta imediat dupa joc. Doua sau trei zile mai tarziu, cand fiecare este mult mai relaxat, va fi un moment mai bun pentru a explica orice simt ei ca este important.

© 2012 - 2017 Dan Calancea | Un proiect MediaMind