DanCalancea

5

COMPORTAMENTUL ANTRENORULUI LA JOCURI

Jose Maria Buceta

5.1. ATITUDINEA ANTRENORULUI FATA DE JOCURILE DE BASCHET

5.2. COMPORTAMENTUL ANTRENORULUI INAINTEA JOCULUI

  • Pregatirea pentru joc
  • Comentarii

5.3. COMPORTAREA ANTRENORULUI IN TIMPUL JOCULUI

  • Perioada activa de joc
  • – Antrenorul trebuie sa ajute concentrarea jucatorilor
    – Comentarii
  • Pauzele
  • – Pauze mici in timpul jocului
    – Time-out-uri
    – Pauza mare

5.4. COMPORTAMENTUL ANTRENORULUI DUPA JOC

Este foarte important ca antrenorul sa-si controleze propriul comportament in timpul meciurilor. El nu este spectator si nu se manifesta ca ei.

5.1. ATITUDINEA ANTRENORULUI FATA DE JOCURILE DE BASCHET

In timpul antrenamentului cu jucatorii tineri, antrenorul, trebuie sa aiba o atitudine obiectiva, constructiva si pozitiva fata de meciuri:

  • Obiectiv: deoarece trebuie sa evalueze obiectiv ceea ce jucatorul lui poate face (inainte de joc), ceea ce ei fac (in timpul jocului) si ceea ce au facut (dupa joc).
  • Constructiv: deoarece, indiferent ce s-a intamplat in joc, antrenorul trebuie sa foloseasca asta astfel ca jucatorii, individual si colectiv, sa obtina beneficii care vor influenta dezvoltarea lor atletica si umana.
  • Pozitiva: deoarece fara sa-si piarda obiectivitatea, jocul nu este momentul cel mai potrivit sa faca o analiza detaliata a greselilor, ci sa sublinieze comportamentul pozitiv al jucatorilor si sa-i incurajeze sa faca lucruri bune fara sa le fie frica de esec.

Antrenorii trebuie sa fie foarte clari la ceea ce pot realist sa se astepte de la jucatorii lor si sa nu le pretinda mai mult. Ei trebuie sa inteleaga ca jucatorii vor face multe greseli si ca:

  • cei mai buni jucatori din lume, in cele mai bune jocuri rateaza din situatii care par usoare; cum poti sa fii suparat ca un copil rateaza din pozitii usoare?
  • cei mai buni jucatori, fac greseli cand paseaza si pierd mingi; cum poti sa fii absurd si sa te superi pe copii care gresesc pase?

Multi antrenori care lucreaza cu jucatorii tineri isi pierd autocontrolul cand jucatorii lor fac greseli normale, si in loc sa se concentreze asupra aspectelor care le-ar putea aduce avantaje, ei streseaza jucatorii facand comentarii neproductive care cresc tensiunea jucatorilor, transformand jocul intr-o experienta aversiva.

La copii jocul nu trebuie sa devina o experienta stresanta pe care ei nu o pot stapani. Jocul trebuie sa fie pozitiv indiferent de rezultat.

Antrenorul trebuie sa stabileasca tinte realiste pentru jocuri si sa prevada aspectele care nu vor merge bine:

  • unele deoarece sunt normale avand in vedere varsta jucatorilor si nivelul lor;
  • altele, deoarece in joc exista o marja de eroare care poate fi acceptata – si care nu depinde de cat de bine sunt pregatiti jucatorii si se produc chiar si cu cei mai buni jucatori.

Antrenorii trebuie sa fie pregatiti sa tolereze greselile jucatorilor lor si sa continue sa conduca jocul fara ca aceste greseli sa le afecteze emotionalitatea:

  • sa faca constructiva si folositoare experienta jocului, evidentiind aspectele pozitive pentru ca jucatorii sa le repete sau sa observe ceea ce a mers rau si s-o remedieze in antrenamente si sa dezvolte ceea ce realist se poate.

Jocul nu este cadrul potrivit unde sa se corecteze marile greseli (deficiente), pentru asta exista antrenamentele.

Antrenorul, trebuie in timpul jocului sa se concentreze asupra aspectelor pozitive, incurajandu-le si eventual sa corecteze doar cateva detalii care pot fi schimbate la joc.

Antrenorul nu trebuie sa-si risipeasca timpul referindu-se la trecut, la ce s-a intamplat deja (asta va face la analiza jocului), ci sa se concentreze la prezent si viitorul jocului. Important nu este ceea ce deja s-a intamplat si care nu mai poate fi schimbat, ci ceea ce se intampla chiar acum, sau ce s-ar putea intampla in restul jocului.

Exemplu: nu este important ca adversarii au marcat cateva cosuri pe contraatac, ci sa gasesti si sa aplici remediul pentru ca acestea sa nu se mai intample.

Antrenorul nu trebuie sa-si incrimineze jucatorii ca adversarii inscriu cosuri, ci sa dea indicatii constructive; sa gaseasca solutii ca jucatorii sai sa impiedice sau sa reduca aceste probleme pentru timpul de joc ramas.

Exemplu practic:
– Gandeste-te la greselile jucatorilor tai care te-au afectat si aminteste-ti reactiile tale.
– Gandeste-te la ce astepti de la jucatorii tai in timpul jocului.
Ai stabilit obiective realiste?
Le pretinzi lor ceea ce ei pot realist sa faca?
Accepti ideea ca ei pot face si greseli?
Antrenorul explica exercitiile si scopurile sale jucatorilor
– Consideri ca folosesti experienta jocului in asa fel ca jucatorii tai sa progreseze continuu, indiferent de scor, succes sau esec.
Tragi foloase din jocurile care in general au mers bine?
Tragi foloase din jocurile care in general au fost rele?

5.2.COMPORTAMENTUL ANTRENORULUI INAINTEA JOCULUI

Inainte de joc, antrenorul trebuie sa decida asupra obiectivelor jocului si a asteptarilor realiste privind realizarile posibile ale jucatorilor sai.

Pregatirea pentru joc

Antrenorul trebuie sa prevada:

Jocul:
Data:

Sarcini si planuri
pentru joc

Cele mai probabile dificultati

Ce vom face pentru a controla dificultatile
     
  • Obiectivele si planurile jocului (avand permanent in minte caracteristicile echipei si obiectivele generale);
  • Sa anticipeze cele mai probabile probleme care pot aparea (de exemplu ca jucatorii pot pierde mingile daca vor fi luati presing);
  • Sa decida ceea ce ei vor face pentru a rezolva problemele anticipate (sa nu dribleze, sa se demarcheze, sa-i incurajeze, fara suparare etc.).

Astfel antrenorul nu va fi luat prin surprindere in joc si va sti ce trebuie sa faca, chiar va pregati o strategie (pentru etapele mai evoluate).

Comentarii

  • antrenorul trebuie sa mentina o atitudine echilibrata in sanul echipei;
  • nu trebuie vorbit prea mult despre joc, fara referiri la scorul posibil, folosind expresii stresante "Noi trebuie sa castigam sambata";
  • antrenorul trebuie sa le aminteasca jucatorilor ca important este ca ei sa se bucure si sa faca cel mai bine ceea ce pot;
  • antrenorul sa le spuna ca indiferent de rezultat, important este pentru ei sa continue sa se perfectioneze, sa se concentreze la ceea ce au de facut si sa uite scorul.

Sa intareasca la jucatori perceptia controlului (sa evite referirile la ceea ce jucatorii nu pot controla (exemplu: scorul final) si sa focalizeze asupra comportamentului jucatorilor.

Chiar inainte de joc, antrenorul, trebuie sa evite sa dea prea multe informatii, deoarece din cauza nervozitatii si anxietatii startului, capacitatea de atentie este foarte redusa (antrenorul sa se limiteze doar la 3-4 aspecte cheie).

5.3. COMPORTAREA ANTRENORULUI IN TIMPUL JOCULUI

Comportarea antrenorului poate influenta decisiv rezultatele jucatorilor fie pozitiv, fie negativ.

Cum trebuie antrenorul sa se comporte ca jucatorii lui sa joace bine si sa faca din joc o experienta benefica?

Cateva sugestii privind perioada activa de joc (cand jocul este in desfasurare) si in pauze (cand jocul este oprit).

Perioada activa de joc

Comportamentul antrenorului poate interfera negativ realizarile jucatorilor.

Exemplu: este mai bine ca antrenorul sa nu dea instructiuni, sau sa faca comentarii incriminatorii jucatorilor in timpul desfasurarii jocului.

Daca are ceva de transmis aceasta sa se refere la ce trebuie sa faca si cum sa faca jucatorii si nu la aspecte care deja s-au intamplat.

Exemplu: un jucator greseste in aparare si adversarul ii inscrie usor un cos. Antrenorul se enerveaza si blameaza jucatorul pentru ceea ce s-a intamplat, echipa aflandu-se in atac, auzindu-l pe antrenor, jucatorul vinovat devine nervos asa ca va lua o decizie gresita si va pierde mingea. Chiar daca ceea ce-i spune antrenorul e bine, momentul ales e rau, si are un efect negativ asupra jucatorului.

Antrenorul trebuie sa ajute concentrarea jucatorilor

In exercitiul anterior, chiar daca antrenorul nu se enerveaza si nu blameaza jucatorii, dar se refera la un aspect distinct fata de ceea ce se intampla la un moment dat, el va favoriza divizarea atentiei jucatorilor intre doua tipuri diferite de stimuli:

  • jucatorul trebuie sa asculte si sa asimileze ce i se spune cu privire la eroarea defensiva;
  • el trebuie sa observe stimuli cheie care determina sarcinile ofensive.

Interventia antrenorului ar fi fost mai eficienta daca ar fi stapanit abilitatea de a folosi comentariile cu efecte pozitive:

Exemplu: el ar fi trebuit sa nu spuna nimic la acel moment, permitand jucatorului sa se concentreze asupra sarcinilor ofensive, si va face un comentariu constructiv in aparare imediat inainte sa inceapa faza de aparare urmatoare.

Astfel, antrenorul nu va altera concentrarea jucatorului si instructiunile vor fi mult mai eficiente in evitarea altei erori de aparare.

De regula antrenorul trebuie sa dea instructiuni cu privire la aparare cand echipa lor se apara si instructiuni despre atac cand echipa lor ataca.

 

Perioade de joc activ

pauze
Comentarii legate de sarcina prezenta
Comentarii fara legatura cu sarcina prezenta

1
sfert

     

2
sfert

     

3
sfert

     

4
sfert

     

Comentarii

La echipele de copii si juniori trebuie sa li se permita sa actioneze fara ca antrenorul sa le dea instructiuni (le permite sa arate initiativa, sa-si asume responsabilitatea si dezvolta talentul in loc sa astepte de la antrenor sa le spuna ce sa faca).

Antrenorul trebuie sa evite insultele si injuriile, adaptand un stil pozitiv si constructiv pentru a ajuta jucatorii.

Antrenorii mai bine ar indemna sau ar incuraja comportamentul individual sau colectiv.

Exemplu: "Tom, demarca-te priveste mingea" exact in situatia si la momentul cand jucatorul poate executa asta. "Bravo Tom!" incurajare imediat dupa ce actiunea e executata.

Totusi aceasta "dictare" trebuie folosita rar deoarece jucatorul trebuie sa se orienteze si sa gandeasca singuri in teren. Este indicat pentru a focaliza atentia unui jucator dupa o eroare (exemplu: un jucator rateaza de sub cos si antrenorul striga "Tom, alearga repede in aparare!")

Incurajarea trebuie folosita cat mai des posibil mai ales la minibaschet si la 13 - 14 ani.

Pe langa comportamentul verbal, antrenorul trebuie sa aiba grija si de exprimarea nonverbala (atitudinea pe banca, sau in picioare, gesturi) deoarece si acestea afecteaza realizarile jucatorului.

De asemenea el trebuie sa-si controleze si comentariile facute pe banca, evitand injuriile, insultarea jucatorului de pe teren, sau comentarii care sa indice pierderea controlului asupra jocului (ce sa fac ? asta e un dezastru !). Acestea determina pierderea increderii jucatorilor in antrenor.

Antrenorul nu trebuie sa faca gesturi dezaprobatoare, de suparare sau descurajare fata de comportamentul jucatorilor, ci trebuie sa mentina o atitudine relaxata care va ajuta atat pe antrenorul, cat si pe jucatori sa se produca mai bine, sa aiba prestatii mai bune.

Pauzele

(pauze, timp de intrerupere, dupa greseala personala, inaintea aruncari libere)

Activitatea antrenorului si jucatorilor in timpul pauzelor este esentiala ajutand jucatorii sa se refaca fizic si sa se pregateasca pentru o prestatie mai buna in reprizele urmatoare de participare activa.

Daca pauza e rau folosita, ea poate avea influenta negativa asupra jucatorilor, daca ei vor avea timp pentru ganduri negative sau va fi influentati de elemente externe care altereaza performanta optima (discutii cu coechipierii, reprosuri, comentarii, insulte din partea antrenorului).

Pauzele pot fi impartite in trei categorii: pauze mici in timpul jocului cand arbitrul opreste jocul (greseala personala, minge afara etc.), time-out si pauzele de doua minute dintre sferturi, pauza mare de 15 minute.

Pauze mici in timpul jocului

Comportamentul antrenorului poate fi benefic daca respecta urmatoarele recomandari:

  • comentariile trebuie sa fie clare, specifice si concise;
  • scopul principal al indicatiilor sa fie focalizarea atentiei jucatorilor pe aspecte cheie ale perioadei imediate de joc activ, fara sa aminteasca sau sa analizeze ceea ce s-a intamplat in trecut;
  • nu trebuie sa tipe sau sa vorbeasca fara un scop specific (daca este nervos, el nu trebuie sa vorbeasca jucatorilor daca nu e necesar);
  • nu trebuie sa le vorbeasca continuu jucatorilor ca sa le spuna cum sa actioneze (jucatorii au nevoie de autonomie, nu sa depinda de antrenor, corectarea frecventa le creste anxietatea);
  • foloseste pauza pentru a incuraja eforturile facute de unii jucatori in sarcini mai putin vizibile (aparare, ajutor in aparare, asezarea unui blocaj, repliere) sau actiuni corespunzatoare care au fost initiate bine, dar nu au avut un rezultat pozitiv.

Exemplu: o echipa 13 - 14 ani incearca sa faca contraatac conform conceptiei antrenorului, dar nu finalizeaza pasand in aut; antrenorul ii incurajeaza "Bine asta-i calea ! Faceti mai des contraatac !"

  • sa incurajeze jucatorii dupa erorile lor, ajutandu-i sa se concentreze asupra sarcinilor de joc;
  • Exemplu: un jucator a pierdut mingea si a facut si greseala personala, antrenorul ii spune "Hai Tom, uita asta si apara-ti omul!"

  • ca si in perioada de participare activa, antrenorul trebuie sa evite comentariile si gesturile dezaprobatoare, descurajante, insultatoare;
  • sa nu insulte sau sa ia la intrebari arbitrii si trebuie sa fie un model de comportament pentru jucatorii lui, acceptand si recunoscand autoritatea si prestatia lor.
  • ANTRENORUL INTARESTE ACTIUNILE BUNE

    JUCATORI
    APARARE
    ATAC
    4
       
    5
       
    6
       
    7
       
    8
       
    9
       
    10
       
    11
       
    12
       
    13
       
    14
       
    15
       

    Total

       

    Time-out-uri

    Cele sugerate mai sus sunt valabile, dar avand mai mult timp, antrenorul trebuie sa stabileasca o rutina de lucru:

    • obisnuieste jucatorii sa vina rapid (alergare) la banca;
    • stabileste clar daca jucatorii vor sta in picioare sau pe banca, si participarea rezervelor;
    • acorda-le 15" pentru a bea apa, sa se stearga si sa-si traga sufletul, timp in care antrenorul decide ce doreste sa le spuna;
    • stabileste ca singurul care vorbeste este antrenorul principal (nu asistentul, nu jucatorii, numai antrenorul principal); altfel atentia jucatorilor se va risipi;
    • nu incerca sa le spui prea multe mai ales jucatorilor tineri;
    • nu vorbi prea repede, vorbeste energic, foloseste propozitii simple, cuvinte pe intelesul jucatorilor, da indicatii clare si precise;
    • cand cereti time-out in urma unei evolutii cu greseli, faceti o referire scurta la acestea astfel ca jucatorii sa le uite si sa se concentreze la alte aspecte (exemplu: "uitati greselile astea, concentrati-va la ce avem de facut de acum incolo!"); apoi pe scurt incurajati comportamentul corect pe care-l credeti cel mai important ("Repliati-va mai repede in aparare!");
    • daca inainte de time-out, jucatorii au avut o evolutie buna, antrenorul trebuie sa incurajeze eforturile depuse ("Ati pasat foarte bine, cautati in continuare coechipierii nemarcati!"); apoi trebuie sa focalizezi atentia asupra actiunilor care vor urma in urmatoarea perioada de joc ("Trebuie sa va demarcati mai repede pentru a primi mingea ! Tom incearca sa joci 1x1 cand primesti mingea !");
    • in final, antrenorul trebuie sa spuna cateva cuvinte de incurajare ("Hai baieti, intrati in teren si faceti o treaba buna !");
    • in general este indicat ca antrenorul sa distraga atentia de la scor si s-o focalizeze asupra a ceea ce au de facut ("Uitati scorul, jucati ca la 0-0, concentrati-va asupra jocului!").

    Time-out-urile sunt o mare ocazie pentru a educa jucatorii, ajutandu-i sa se dezvolte individual si ca echipa.
    Nu le risipiti, folositi-le eficient.

    Test exercitiu 8

     
    Frecvent
    Cateodata
    Aproape niciodata
    1
    Se deplaseaza rapid  jucatorii tai spre banca ?      
    2
    Dati timp jucatorilor vostri sa bea apa si sa se relaxeze un pic inainte sa incepeti sa vorbiti ?      
    3
    Sunteti singurul carte vorbeste in timpul time-autu-lui ?      
    4
    Vorbiti jucatorilor despre greselile facute in timpul de joc anterior ?      
    5
    Rasplatiti (laudati) jocul bun (fazele reusite) pe care doriti ca jucatorii sa-l repete ?      
    6
    Vorbiti repede pentru a avea timp sa spuneti mai multe ?      
    7
    Incercati sa focalizati atentia jucatorilor pentru cele mai importante aspecte ale jocului din minutele urmatoare ?      
    8
    Amintiti jucatorilor  ca ei trebuie sa se gandeasca la victorie ?      
    9
    Certati un jucator cand doriti ca el sa reactioneze si sa joace mai bine ?      
    10
    Este timp suficient sa spuneti tot ce doriti jucatorilor ?      
    11
    Incercati sa spuneti ceva jucatorilor chiar inainte ca jucatorii sa intre in teren ?      

    Pauza mare

    Este pauza cea mai lunga (15 minute), si trebuie folosita pentru refacere fizica, baut apa, ajustarea echipamentului, aplicarea ghetii pe locurile dureroase si pentru ca antrenorul sa vorbeasca cu jucatorii despre cresterea performantelor in timpul celei de a doua jumatati.

    Lasati pentru alta ocazie comentariile pentru ceea ce s-a intamplat in prima jumatate si nu este relevant pentru atingerea obiectivului principal (cresterea performantelor in partea a doua a jocului).

    • stabilirea unei rutine pentru pauza mare care sa cuprinda toate activitatile necesare si sa permita folosirea eficienta a timpului;
    • inainte de a vorbi jucatorilor, antrenorul trebuie sa mediteze asupra celor ce le va spune, in loc sa-si descarce nervii; pauza nu trebuie risipita cu improvizatii dictate de umorile antrenorului;
    • indicatiile sa fie cateva, precise, clare, focalizate pe comportamentul specific pe care jucatorii il vor aplica in partea a doua;

    Scurt, antrenorul trebuie sa aminteasca corect, sau sa incurajeze actiunile din prima jumatate, in masura in care acestea sunt relevante pentru jumatatea a doua, sfarsind cu indicatii specifice pentru ceea ce va urma.

    Comportamentul din prima jumatate care trebuie incurajat:

    • efortul pentru repliere, alergarea pe contraatac, blocajul defensiv;
    • concentrarea si reactiile rapide in aparare si atac;
    • controlul - manuirea mingii, sa nu faci greseli personale lasand mana in jos;
    • cooperarea – jocul cu pivotul, pasele la coechipierii nemarcati, comunicarea in aparare, ajutorul in aparare.

    Astfel, incurajandu-i vom intari increderea in sine evidentiind comportamentul care depinde in mare masura de ei.

    In toate cazurile, antrenorul, trebuie sa termine specificand sarcinile importante pentru a doua jumatate si transmitand un mesaj optimist pentru a incuraja jucatorii.

    Ce fac de obicei la pauza mare

    Ce aspecte as putea sa imbunatatesc
       

    5.4. COMPORTAMENTUL ANTRENORULUI DUPA JOC

    Dupa joc, antrenorul trebuie sa aiba o atitudine echilibrata, indiferent de rezultat (nu trebuie sa fie euforic cand castiga si jucatorii au jucat bine, nici suparat cand ei pierd jucand prost).

    Un antrenor de copii si juniori trebuie sa-si aminteasca ca jocurile sunt o experienta educationala unica, cel mai important moment fiind la sfarsitul jocului.

    Atunci, tinerii jucatori trebuie sa invete sa tolereze frustrarile esecului sau prestatia personala slaba, si sa trateze victoria si un joc bun intr-un mod potrivit.

    Jucatorii au tendinta de a imita comportamentul antrenorilor sau al parintilor.

    La sfarsitul meciului, este important pentru antrenor si jucatori sa-si controleze sentimentele si sa invete sa-si felicite adversarii si arbitrii intr-o maniera sportiva.

    Important este ca antrenorul sa-si arate sprijinul pentru jucatorii sai. Nu este neaparat nevoie sa tina un speach, este de ajuns sa fie cu ei spunand cateva cuvinte incurajatoare care sa le redea optimismul pana la antrenamentul urmator.

    Acesta nu este momentul de a face o analiza a jocului, explicatii sau corectari, reprosuri, insulte, etc.

    Test exercitiu 9

     
    Frecvent
    Cateodata
    Aproape niciodata
    Niciodata
    1
    Aveti tendinta de a vedea aspectele negative ale echipei d-vs. mai mult decat cele pozitive ?        
    2
    Va infuriati cand jucatorii fac greseli ?        
    3
    Rasplatiti jucatorii cand ei incearca sa execute corect chiar daca fara  succes ?        
    4
    Incurajati jucatorii cand ei fac o greseala si incercati sa focalizati atentia lor asupra unor sarcini imediate ?        
    5
    Evaluati realizarile jucatorilor in functie de scorul final: daca ei castiga, tu crezi ca au facut aproape totul bine; daca ei pierd, crezi ca au facut aproape totul rau ?        
    6
    Spuneti continuu jucatorilor ce trebuie sa faca ?        
    7
    Va insultati sau certati jucatorii ?        
    8
    Sunteti capabil sa conduceti jocul obiectiv, neglijand scorul de pe tabela ?        
    9
    Insultati sau protestati la deciziile arbitrilor ?        
    10
    Tindeti sa transmiteti mesaje pozitive catre jucatori ?        
    11
    Risipiti cel mai mult din pauza mare pentru a incrimina jucatorii pentru greselile facute in prima parte a jocului ?        
    12
    Faceti gesturi si comentarii dezaprobatoare catre jucatorii d-vs. ?        
    13
    Felicitati antrenorul echipei adverse dupa joc si-i invitati si pe jucatori ca trebuie sa faca la fel cu adversarii ?        
    14
    Imediat dupa un joc pierdut, organizati o sedinta cu jucatorii pentru a le spune ceea ce au gresit ?        
    © 2012 Dan Calancea | Un proiect MediaMind