DanCalancea

2

PLANIFICAREA ACTIVITATII BASCHETBALISTICE

Jose Maria Buceta

2.1. INCEPUTUL

  • Ce echipa vom antrena?
  • Care sunt responsabilitatile mele?
  • Care sunt obiectivele echipei?

2.2. ORGANIZAREA ECHIPEI

  • Jucatorii
  • Obligatia jucatorilor
  • Reguli interne de lucru
  • Resurse disponibile

2.3. PLANIFICAREA ACTIVITATILOR

  • Cat de departe planificam
  • Periodizarea

2.4. FIXAREA OBIECTIVELOR

  • Obiective de performanta
  • Obiective de instruire
  • Avantajele obiectivelor de instruire
  • Caracteristicile unor obiective eficiente
  • Alegerea celor mai potrivite obiective

2.5. CONTINUTURILE ANTRENAMENTULUI

  • Alegerea celor mai importante mijloace

2.6. PREGATIREA FIZICA

  • Munca si odihna (efortul si refacerea)
  • Volumul si Intensitatea

2.7. INCARCATURA PSIHOLOGICA

  • Caracteristici
  • Deficitul incarcaturii psihologice
  • Supraincarcarea psihologica
  • Incarcatura psihologica productiva
  • Folosirea adecvata a incarcaturii psihologice
  • Perioadele de odihna psihologica

2.8. CU PRIVIRE LA JOCURI

  • Echipa de minibaschet
  • Echipa de 13-14 ani
  • Echipa de 15-16 ani
  • Echipa de 17-18 ani

2.9. PROGRAMAREA

2.1. INCEPUTUL

  1. Ce echipa vom antrena?
  2. La aceasta intrebare fiecare antrenor trebuie sa-si raspunda singur inainte de a incepe, raspunzand la urmatoarele intrebari:

    • Ce fel de echipa (minibaschet, cadeti, elita)?
    • Ce fel de organizare are echipa (echipa scolara, de club)?
    • Cat de buni sunt jucatorii, de cati ani joaca, care este potentialul lor?
  3. Care sunt responsabilitatile mele?
    • Dezvoltare generala ca sportivi si oameni.
    • Realizarea in scurt timp a unor rezultate.
  4. Care sunt obiectivele echipei?
  5. La o echipa slaba de minibaschet, obiectivele pot fi:

    • Redarea bucuriei de a juca baschet;
    • Imbunatatirea dezvoltarii fizice;
    • Invatarea unor certe valori educationale (lucru in echipa, raspunderea fata de ceilalti);
    • Perfectionarea elementelor fundamentale ale baschetului

2.2. ORGANIZAREA ECHIPEI

Cati jucatori sunt in echipa?

Care sunt obligatiile lor?

Ce regulament intern va fi stabilit?

Ce resurse exista (terenuri, mingi, cosuri etc.)?

Jucatorii

La copii antrenorul trebuie sa tina cont de urmatoarele:

  • Oricine doreste trebuie sa joace baschet; daca este necesar doua sau mai multe echipe vor fi formate pentru ca fiecare sa aiba o sansa;
  • Trebuie sa fie destui copii pentru a permite ca activitatea sa se desfasoare in bune conditii, dar nu asa de multi ca sa faca dificila participarea tuturor;
  • Nivelul jucatorilor din aceeasi echipa trebuie sa fie similar. Este mai benefic decat sa ai jucatori de niveluri diferite;
  • Daca este posibil ar fi bine ca jucatorii sa fie de la aceeasi clasa, scoala, cartier etc. care au si alte activitati in comun.

Obligatia jucatorilor

Cate zile pe saptamana se vor antrena?

Cate jocuri vor fi? Cand? Vor calatori?

Obligatiile jucatorilor trebuie sa fie rezonabile, sa tina cont de varsta copiilor, de celelalte activitati pe care le desfasoara.

Cel mai important lucru este ca jucatorii sa aiba niste obligatii clare pe care le respecta (le indeplinesc).

Altfel ne vom trezi ca avem o echipa la care copii vor veni numai cand au chef sau cand nu au altceva mai bun de facut.

Este buna si ideea de a vorbi cu jucatorii, de a-i implica in luarea deciziilor, astfel ca decizia luata impreuna va face jucatorii sa se simta mai obligati.

2 - 3 antrenamente pe saptamana minimum (eventual discutat si cu parintii).

Reguli interne de lucru

Sunt cheia organizarii echipei.

Cateva reguli, dar definirea lor clara, sa nu creeze dubii, interpretari.

Potrivite nivelului si circumstantelor.

Exemplu: activitatea dinaintea inceperii antrenamentului, punctualitatea, sosirea la jocuri inainte, programarea celor care aduc si strang mingi, rotarea jucatorilor in jocuri, reguli pentru parinti (sa nu stea pe banca, sa nu dea sfaturi copiilor)

Resurse disponibile

  • Terenuri, mingi, panouri;
  • Sa foloseasca resursele respective pentru a optimiza pregatirea (lucru pe ateliere, alternarea exercitiilor care se fac cu mingea, cu cele fara minge, cele de aruncari, cu ateliere de pase, dribling, aparare etc.)
  • Daca ai doar doua pozitii la sala, al treilea antrenament poate fi adaptat conditiilor de afara;
  • Un antrenor care se resemneaza din cauza resurselor modeste (nu-si pune imaginatia la lucru) nu este un bun antrenor pentru copii.

2.3. PLANIFICAREA ACTIVITATILOR

  • Planificarea antrenamentelor si a jocurilor
  • Sa nu se lucreze de la joc la joc pierzandu-se imaginea globala a procesului formativ
  • Antrenorii vor stabili unde vor sa ajunga, calea pe care trebuie s-o urmeze, si cum sa procedeze, dificultatile si cum sa le depaseasca.
  1. Cat de departe planificam
  2. Termen – lung, mediu, scurt, un sezon, pe mai multi ani, o luna sau mai multe, 1 - 3 saptamani, fiecare antrenament.

    La un club este bine sa existe un plan pe mai multi ani pentru minibaschet si altul pentru jucatorii mai mari de 13 ani.

  3. Periodizarea
    • Sezonul lucreaza intre 6 - 10 luni (macrociclu sau ciclu)
    • Se imparte in perioade mai scurte cu caracteristici specifice, mezocicluri care cuprind mai multe microcicluri 1 - 2 - 3 saptamani.
    • Lectia de antrenament.
Luna
MEZOCICLURI
MICROCICLURI
SEP
1
1.1
1.2
OCT
1.3
1.4
NOV
1.5
2
2.1
2.2
DEC
2.3
2.4
2.5
2.6
2.7
VACANTA DE CRACIUN
IAN
3
3.1
3.2
FEB
3.3
3.4
3.5
4
4.1
MAR
4.2
4.3
4.4
VACANTA DE PASTE
APR
5
5.1
5.2
5.3
MAI
5.4
5.5
5.6

2.4. FIXAREA OBIECTIVELOR

  • Obiective colective si individuale
  • Obiective pe sezon, pe mezocicluri, pe microcicluri, pe antrenament
  • Obiective individuale pentru fiecare jucator, pe sezon, pe mezociclu, microciclu, antrenament

Obiective de performanta

Se refera la rezultatele colective sau individuale: loc in campionat, numar de puncte marcate, numar repetari. Ele pot fi individuale sau de echipa, ambele putand fi intra si inter.

Intra: se refera la rezolvarile individuale sau de echipa fata de ei insasi (numar puncte marcate, numar de recuperari, pentru un jucator sau pentru echipa).

Inter: se refera la realizarile individuale sau de echipa, dar in relatie cu ceilalti jucatori sau cu alte echipe (sa fii cel mai bun recuperator, sa fii in primii 5, sa castigi un joc).

Obiective de instruire

Includ comportamentul tehnic individual sau de echipa (cresterea numarului de pase cu pamantul, cresterea numarului de aruncari din pozitii specifice, blocaj defensiv, jocul cu un pivot).

Indeplinirea obiectivelor de instruire nu garanteaza obiectivele de performanta, dar cresc probabilitatea de a le indeplini si sunt o cale de a controla atingerea lor.

Exemplu: mai multe aruncari din pozitii ideale (obiectiv de instruire) nu garanteaza ca mai multe puncte vor fi inscrise (obiectiv de performanta), dar va creste probabilitatea de a inscrie mai mult si numai aruncand mai mult din aceste pozitii un jucator va fi in stare sa controleze aruncarea si sa inscrie mai multe puncte.

Ambele tipuri de obiective ghideaza munca antrenorului si-l ajuta sa intareasca motivatia jucatorilor, dar obiectivele de performanta inter (individual si de echipa) pot deveni stresante (negative) pentru jucatorii tineri.

Este recomandabil sa combinam ambele tipuri de obiective intr-o proportie care depinde de varsta jucatorilor, dar si de urmatoarele:

  • Obiectivele de performanta inter – de echipa si individuale (concurenta) sunt recomandabile echipelor de la 15 - 18 ani si numai cu o mica extensie la echipele de 13 - 14 ani. In nici un caz la minibaschet.
  • Obiectivele de performanta intra – de echipa si individuale sunt recomandabile echipelor de 15 - 18 ani si 13 - 14 ani, cateodata pentru minibaschetul terminal 10 - 12 ani.
  • Obiectivele de instruire - individuale si de echipa sunt recomandabile pentru toate echipele.

Avantajele obiectivelor de instruire

Ele evidentiaza comportamentul jucatorilor mai bine decat performanta realizata (rezultate).

  • Aceste obiective sunt conturate pe ceea ce fac jucatorii, pe ceea ce depinde de ei.
  • Ajuta jucatorii sa se concentreze pe propriul comportament tehnic, permitandu-le sa adopte un sistem mai productiv.
  • Permite o mai realista evaluare a fezabilitatii obiectivelor.
  • Ele faciliteaza o evaluare simpla si de incredere out put (executia jocului).
  • Permit jucatorilor sa foloseasca propriul lor comportament ca sa masoare propriul progres.
  • Permit jucatorilor sa stabileasca probabilitatea dintre comportamentul lor si urmarile acestuia.
  • Favorizeaza cresterea increderii in sine si motivatia.

La 10 - 12 ani unele performante de instruire (exemplu perfectionarea aruncarii din alergare) pot primi si conotatii de obiective de performanta intra-individual (numarul de aruncari marcate in exercitiu test).

La 13 - 14 ani si 15 - 18 ani se stabilesc obiective de instruire in relatie cu fiecare obiectiv de performanta astfel ca jucatorii totdeauna sa stie ce trebuie sa faca sa creasca probabilitatea de a atinge rezultatele dorite.

Uneori se pot fixa obiective de instruire pe termen lung (cu finalitate peste 1 - 2 sezoane).

Exemplu: dezvoltarea miscarilor pivotului mediu care nu afecteaza sezonul actual, dar va ajuta la atingerea unor rezultate bune in sezonul urmator.

Test exercitiu 4

 
Intra
Inter
Obiective de instruire
1. Cresterea clasificarii echipei din anul anterior.      
2. Sa realizeze 10 recuperari.      
3. Dribling cu mana stanga in timp ce te deplasezi spre stanga.      
4. Priveste la inel cand primesti mingea.      
5. Executa o pasa de la piept in linie dreapta.      
6. Fi cel mai bun marcator al echipei.      
7. Nu incrucisa picioarele cand esti in aparare.      
8. Realizeaza un procentaj de 65% la aruncarile libere.      
9. Repliaza-te rapid in aparare dupa pierderea posesia mingii.      
10. Ridica bratele pentru a bloca aruncarile adversarilor.      

Caracteristicile unor obiective eficiente

Pentru a fi eficiente, obiectivele trebuie sa includa urmatoarele caracteristici:

  • Strans legate obiectivele finale si intermediare trebuie fixate, stabilind timpul limita pentru fiecare (ambele contribuie la mentinerea unei inalte si stabile motivatii. Este necesar sa stabilim obiective pe termen scurt.
  • Obiectivele trebuie sa fie specifice si definite cu claritate nu la modul general sau ambiguu (exemplu: aruncari cu mana stanga, dribling cu degetele, pozitia de marcaj deschis, sa vada omul si mingea); general si ambiguu pot fi: sa aruncam mai bine sau sa ne aparam mai bine.
  • Obiectivele sa fie atractive pentru jucatori, dar realiste (atractivitatea, interesul jucatorilor poate fi mentinut daca obiectivele pot fi realiste). Daca jucatorii simt ca obiectivele nu pot fi atinse, atunci el renunta la indeplinirea lor si isi pierde motivatia si increderea in sine. E important ca obiectivele sa fie realizabile.
  • Obiectivele trebuie sa fie provocatoare (stimulatoare) pentru jucatori si proportionale cu costurile (eforturile). Daca obiectivele sunt prea usoare (reclama eforturi mici), sau cer eforturi prea mari nu sunt recomandabile (potrivite). Obiectivele trebuie sa fie provocatoare in asa mod ca sa motiveze jucatorii. Un obiectiv atractiv realist si provocator dar care reclama un efort prea mare pentru jucatori, va diminua motivatia acestora. Totusi, jucatorii trebuie sa aprecieze eforturile necesare pentru indeplinire proportional cu valoarea obiectivelor.
  • In jocurile de echipa trebuie fixate atat obiective colective (pentru echipa) cat si obiective individuale. Daca se fixeaza numai obiective de echipa, motivatia individuala poate fi diminuata.

Exercitiu practic: gandeste-te la echipa ta:
- ai fixat obiectivele de performanta si de instruire?
- ai fixat obiectivele finale si intermediare?
- ai fixat obiectivele pe termen scurt?
- sunt obiectivele tale specifice si clar definite?
- sunt ele atractive?
- sunt ele realiste?
- sunt ele provocatoare?
- este realizarea acestor obiective proportionala (rezonabila) in ceea ce priveste eforturile reclamate?
- ai fixat obiectivele de echipa si obiectivele individuale?

PERIOADA:
 
TERMEN LIMITA
OBIECTIVE DE PERFORMANTA
OBIECTIVE DE INSTRUIRE

OBIECTIV
FINAL

     

OBIECTIVE
INTERMEDIARE

     

Alegerea celor mai potrivite obiective

Odata ce antrenorul a decis care sunt cele mai potrivite obiective, el trebuie sa aprecieze daca acestea pot fi atinse in timpul de care dispune. In multe cazuri din lipsa de timp, el va trebui sa renunte la unele obiective pe care le considera la inceput interesante (se intampla adesea la echipele de copii si juniori).

Antrenorul va trebui sa aleaga acele obiective care i se par cele mai importante, renuntand la celelalte folosind urmatoarele criterii:

  • importanta fiecarui obiectiv – tinand cont de felul echipei, de obiectivele generale ale echipei, cele mai importante obiective avand intaietate.
  • proximitatea fiecarui obiectiv – in relatia cu prezentul (la un grad de importanta egala, intaietate va avea obiectivul mai rapid de atins);
  • relatia dintre diferitele obiective – (atingerea unuia este esential pentru realizarea celorlalte) intaietate au cele mai simple obiective care faciliteaza atingerea mai tarziu a obiectivelor mai complexe. Atentie la combinarea obiectivelor de atac si aparare in paralel.
  • incompatibilitatea sau interferenta dintre obiective (la importanta egala va fi preferat obiectivul care e compatibil si nu interfereaza cu celelalte);
  • eforturile necesare realizarii (obiectivele care cer eforturi fizice si psihologice mai mici vor avea intaietate);
  • estimarea probabilitatii de a realiza obiectivele (cele cu probabilitate mai mare de realizare vor avea intaietate).

Perioada:

Jucatori
Scopurile performantei
aparare
atac
1
   
2
   
3
   
4
   
5
   
6
   

Exercitiu practic:
- Alege obiectivele generale si pentru fiecare jucator pentru intregul sezon (microciclu)
- Alege obiectivele generale pentru primul mezociclu al sezonului;
- Alege obiectivele generale pentru primul microciclu al primului mezociclu
- Concentreaza-te asupra celor trei perioade (sau a unuia dintre ele) si stabileste timpul necesar pentru pregatirea echipei in aceste perioade. Apoi ia in calcul timpul pe care-l ai la dispozitie, alege obiectivele cele mai importante tinand cont de lista criteriilor de mai sus.

2.5. CONTINUTURILE ANTRENAMENTULUI

Dupa stabilirea obiectivelor, trebuie stabilita munca specifica potrivita pentru realizarea lor.

Exemple de sarcini: dezvoltarea coordonarii cu sau fara minge, exercitii pentru perfectionarea driblingului, aruncarilor etc., exercitii pentru dezvoltarea deciziilor individuale in 2x2, 3x3.

Antrenorul trebuie sa fie realist cand stabileste sarcinile (continutul) unei lectii punandu-si urmatoarele intrebari:

  • sunt jucatorii pregatiti pentru aceste sarcini?
  • jucatorii nu trebuie expusi unor exercitii pentru care nu au fundamentul necesar
  • daca ei sunt pregatiti, sunt aceste sarcini cele mai potrivite pentru felul echipei?
  • sunt sarcinile respective rezonabile in timpul pe care-l are la dispozitie?

Alegerea celor mai importante mijloace

Pentru atingerea obiectivelor, antrenorul trebuie sa aleaga sarcinile potrivite si specifice cu obiectivul, apoi sa aleaga cele mai simple, imediate, pe cele care faciliteaza sarcinile ulterioare, acelea care se integreaza (se potrivesc cel mai bine) cu planul general si acelea care implica costuri (eforturi mentale fizice, psihice) mai reduse.

Specificitatea se refera la gradul de corelare al continutului (mijloacelor) cu obiectivul propus.

 
SCOPURI
MIJLOACE

A
P
A
R
A
R
E

   

A
T
A
C

   

A
L
T
E
L
E

   

2.6. PREGATIREA FIZICA

Pe langa continutul tehnic si tactic, antrenorul trebuie sa stabileasca si continutul pregatirii fizice corespunzatoare pentru fiecare perioada de antrenament sau lectie:

  • dezvoltarea conditiei fizice nu numai cu mijloace specifice pregatirii fizice, dar si cu exercitii tehnice si tactice care implica calitatile motrice (exercitii de contraatac, tehnica in regim de calitati motrice;
  • ajuta mai bine jucatorii sa asimileze tehnica si tactica, deoarece le exerseaza intr-o forma fizica mai buna;
  • evita oboseala si plictiseala;
  • ajuta performantele jucatorilor in timpul jocului

Munca si odihna (efortul si refacerea)

Antrenorul trebuie sa alterneze permanent efortul cu odina, atat in interiorul perioadei de antrenament, dar si in fiecare antrenament.

  • trebuie pastrat echilibru dintre efort si refacere;
  • activitatea sportiva nu trebuie sa interfereze cu celelalte activitati (scoala, joaca) sa nu fie prea obosit pentru ele;
  • realizarea formei fizice nu este un obiectiv in sine pentru echipele de minibaschet si echipele de 13 - 14 ani, dar mai tarziu devine;
  • jucatorii trebuie sa fie odihniti inaintea jocului (incarcatura fizica a antrenamentelor din ultimele 2 zile inainte de joc sa fie mai usoara);
  • dupa joc trebuie refacere si in ziua urmatoare va fi planificata odihna sau antrenament usor, plus refacere;
  • in cadrul antrenamentului, exercitii de mare intensitate (contraatac), trebuie alternate cu exercitii de intensitate redusa (aruncari libere);
  • la echipele de minibaschet si echipele de 13 - 14 ani, exercitiile foarte intense sa fie evitate, sau in cadrul lor jucatorii sa aiba timp destul de revenire; (exemplu: 1x1 pe 1/1 T, urmat de 30 - 40" odihna pana la o noua repetare).

Volumul si Intensitatea

Pentru stabilirea incarcaturii fizice, trebuie apreciate volumul si intensitatea.

Volumul este cheia pentru echipele tinere la inceput de sezon sau dupa orice perioada de inactivitate.

Odata volumul optim atins, intensitatea si odihna sunt elementele cheie pentru atingerea formei fizice optime.

Volumul, intensitatea si odihna, trebuie combinate optim pentru echipele care doresc sa-si mentina forma fizica (elita si 15-18 ani).

Totusi la minibaschet si 13-14 ani, antrenorul trebuie sa se orienteze pentru un echilibru intre volum si odihna, intensitatea avand un rol redus pentru a evita extenuarea.

In general volumul trebuie sa predomine fata de intensitate in timpul primelor luni ale sezonului, dar intensitatea trebuie sa creasca in jumatatea a doua si volumul sa scada inaintea celor mai importante la sfarsitul sezonului.

Departe de cele mai importante jocuri, volumul trebuie sa fie inalt si intensitatea joasa, si cand jocurile se apropie, volumul trebuie scazut si intensitatea creste, fiind foarte important sa scadem incarcatura fizica totala (ambele volumul si intensitatea) si sa crestem perioadele de odihna numai inainte de jocurile importante.

2.7. INCARCATURA PSIHOLOGICA

Caracteristici

Incarcatura psihologica este determinata de urmatoarele aspecte ale antrenamentului:

  • obligatiile jucatorilor fata de sportul lor (obligatii mari determina o incarcatura psihica mare);
  • participare jucatorilor la exercitii;
  • montarea, varietatea si complexitatea sarcinilor;
  • pretentiile fata de jucatori,
  • gradul de atentie (concentrare) avut;
  • stresul situatiilor competitive (concursuri cu pedeapsa);
  • evaluarea realizarilor jucatorilor (numarul cosurilor inscrise intr-un exercitiu de aruncari creste incarcatura psihologica
  • comportamentul antrenorului – prezenta antrenorului in exercitiu cu corectari, incurajari, creste incarcatura psihologica, iar daca antrenorul face reprosuri, injurii, el poate deveni stresant;

Exercitiu practic: organizati un exercitiu de 1x1 cu o incarcatura psihologica redusa si altul cu mare incarcatura psihologica

Deficitul incarcaturii psihologice

Fara un minim de incarcatura psihologica, antrenamentul este plictisitor, cu exceptia antrenamentului dinaintea meciului cand motivatia produsa de iminenta jocului tinde sa eclipseze orice deficit de incarcatura psihologica.

Deficitul de incarcatura psihologica duce la pierderea motivatiei initiale a jucatorilor tineri, plictisindu-i zi de zi.

Antrenamentele monotone (facand acelasi exercitiu din nou si din nou) in care jucatorii participa redus (sir lung cu perioade mari de asteptare intre executii) exercitii necompetitive, fara evaluarea realizarilor (joc fara scor, fara sa numeri reusitele apararii sau atacului), fara implicarea antrenorului, plictisesc si determina jucatorii sa renunte la sportul respectiv.

Exercitiu practic: fa o lista cu masuri pe care le iei cu echipa de minibaschet, cu echipa de 13 - 14 si echipa de 15 - 18 ani pentru a face lectiile atractive.

Supraincarcarea psihologica

Devine prea stresanta si produce efecte negative.

Pentru evaluarea supra-incordarii, antrenorul trebuie sa focalizeze supraincarcarea cantitativa (prea multe cerinte psihologice) si supraincarcarea calitativa (stresul pretentiilor forteaza jucatorii la eforturi extreme).

Incarcatura psihologica productiva

Este benefica daca este manuita corect.

- Un antrenor care face un exercitiu competitiv in care jucatorii trebuie sa execute cu maiestrie tehnica in conditii de efort, va folosi o incarcatura psihologica productiva.

- Un antrenor care isi insulta jucatorul dupa ce face o greseala, va produce o incarcatura psihologica neproductiva care va avea o incarcatura negativa.

La minibaschet, un antrenor, imparte echipa in doua grupe si organizeaza un concurs de aruncari intre ele.Daca jucatorii arunca din pozitiile din care de obicei inscriu, daca grupele sunt echilibrate, exercitiul va avea o incarcatura psihologica productiva (jucatorii se vor concentra pe aruncari, este o situatie competitiva pe care ei o manuiesc, vor simti frustrarea cand vor rata si bucuria cand vor marca, se vor confrunta cu o situatie de succes-esec. In final, vor invata sa-si stapaneasca emotiile fata de succes-esec.

Daca acelasi exercitiu este organizat din pozitii dificile pentru ei, grupele dezechilibrate, incarcatura psihologica va fi negativa, deoarece nemarcand ei vor simti ca nu controleaza situatia sau echipa mai buna va marca prea usor, in timp ce cealalta va sesiza dezavantajul.

Folosirea adecvata a incarcaturii psihologice

Incarcatura psihologica trebuie adaptata la posibilitatile jucatorilor astfel ca ei sa si le poata controla.

  1. La echipele de minibaschet totusi, aceasta incarcatura trebuie sa fie moderata, evitand exercitiile foarte stresante sau o evaluare prea stresanta a rezultatelor implica:
    • exercitii simple pe care executantii sa le poata asimila usor;
    • exercitii in care toti jucatorii sa participe asiduu (fara o lunga asteptare);
    • sarcini generale (teme) care sa nu forteze jucatorii sa faca un efort special sa se concentreze pe mai multi stimuli;
    • exercitii scurte, evitati ca jucatorii sa-si piarda atentia;
    • exercitii competitive, cu grija monitorizate de antrenor in ceea ce priveste alterarea succesului si esecului;
    • exercitiu cu premieri.
  2. La echipele de 15 - 18 ani, un plan saptamanal de 4 antrenamente, implica:
    • in prima zi, antrenorul introduce o combinatie noua in atac fortand jucatorii sa faca un efort mental important (mediu-inalt ca incarcatura psihologica);
    • in ziua a doua, aceeasi combinatie este repetata, folosind exercitii nestresante (aparare semiactiva, incarcatura psihologica medie-joasa);
    • in ziua a treia, foloseste exercitii competitive pentru aceasta sarcina (aparare normala, evaluarea reusitelor, plus alte exercitii deja cunoscute si stapanite bine; cateva vor fi exercitii stresante (inalta-foarte inalta incarcatura psihologica);
    • al patrulea antrenament, continutul se repeta folosind exercitii nestresante (inca joasa). In general, ca si in cazul incarcaturii fizice, incarcatura psihologica nu trebuie sa fie inalta in zilele care preced jocul.

Perioadele de odihna psihologica

In planificarea anuala, mezociclu, microciclu si fiecare antrenament, antrenorul trebuie sa prevada si perioade de refacere psihologica, pentru a asimila munca facuta si sa fie in forma pentru noi eforturi productive.

Dupa un sezon, sa se prevada o pauza in care jucatorii pot practica alte activitati (tenis, inot).

Exemplu: vizionarea video a jocului cere o mare incarcatura psihologica si nu trebuie tratata ca o activitate lipsita de incarcatura, sa nu se programeze niciodata imediat dupa joc, cand jucatorii sunt extenuati.

2.8. CU PRIVIRE LA JOCURI

  • Meciurile implica incarcaturi fizice si psihologice de care trebuie sa se tina cont in planificarea globala;
  • Ele indica un continut tehnic si tactic care trebuie luate in considerare;
  • Ele sunt o experienta foarte atractiva si trebuie folosite avantajele acestora.

Echipa de Minibaschet

  • meciurile trebuie privite doar ca o experienta pozitiva pentru dezvoltarea sportiva si umana a jucatorilor;
  • sunt o ocazie educationala in care victoria nu este un scop fundamental;
  • jucatorul trebuie sa se bucure, sa respecte regulile jocului, respect fata de coechipieri, adversari, arbitrii;
  • toti jucatorii sa aiba sanse egale de a participa la jocuri;
  • sa distribuie si timpul de joc pentru toti jucatorii;
  • toti jucatorii din teren sa participe la joc, sa aiba initiativa, sa nu fie simpli pasatori;
  • antrenorul, uneori trebuie sa rasplateasca jucatorii care participa la cele mai multe antrenamente, sunt punctuali, cu rezultate bune la scoala, acordandu-le perioade in plus de joc;
  • jocul ca o experienta placuta, ca o rasplata;
  • la 10 - 11 ani, jocul trebuie sa aiba un obiectiv de atins – un obiectiv de instruire nu de performanta;
  • numarul de jocuri 18 - 25 – echipe de nivel apropiat.

Echipa de 13 - 14 ani

  • jocurile sunt parte a programului de pregatire;
  • trebuie fixate mai multe obiective de instruire;
  • sa permita tuturor jucatorilor sa joace si sa participe;
  • jocurile sunt teste pentru eficienta muncii lor, interactiunea dintre antrenament si jocuri.
JUCATORI
JUCATOR BLOCAT

JUCATOR

CARE

BLOCHEAZA

4
5
6
7
8
9
10
11
12
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13

Echipa de 15 - 18 ani

  • rezultatul jocului incepe sa devina important, dar nu trebuie pierduta perspectiva educationala;
  • exista jocuri in care trebuie sa castigi (acestea nu trebuie sa fie mai multe de 25% pentru echipa de 15 - 16 ani, si mai mult de 40% pentru echipa de 17 - 18 ani;
  • exista jocuri in care obiectivul este consolidarea celor invatate in antrenamente.

In general, pentru toate varstele, antrenorul trebuie sa ia in considerare doua aspecte:

  1. sa se gandeasca la ce vor cere jucatorilor in joc:
    • sa nu le pretinda mai mult decat ei pot face;
    • indiferent daca castiga sau pierd, jucatorii trebuie sa aiba perceptia controlului, prin atingerea unor obiective realiste
  2. antrenorul de minibaschet si juniori nu trebuie sa imite antrenorii echipelor profesioniste;
    • sa nu-si piarda timpul pregatind jocurile in favoarea pregatirii formative

2.9. PROGRAMAREA

PLANUL MEZOCICLULUI: INCARCATURA LUCRULUI

PERIOADA:  DE LA:                                                                        LA:
NUMARUL DE ANTRENAMENTE:
TOTAL TIMP DISPONIBIL:
NUMARUL DE JOCURI:

SAPTAMÂNA
LUNI
MARTI
MIERCURI
JOI
VINERI
SÂMBATA
DUMINICA
1

DATELE:

VOLUM:

I
M
J

INTEN:

J
M
M
PSIHOL:
I
M
J
2

DATELE:

VOLUM:

I
I
I

INTEN:

M
M
M
PSIHOL:
M
J
J
3

DATELE:

VOLUM:

M
J
J

INTEN:

M
I
J
PSIHOL:
M
M
J
4

DATELE:

VOLUM:

M
J
J

INTEN:

M
I
J
PSIHOL:
I
M
J
5

DATELE:

VOLUM:

I
M
J

INTEN:

J
M
M
PSIHOL:
M
M

PLANUL MICROCICLULUI

PERIOADA:  DE LA:                                                                        LA:
NUMARUL DE ANTRENAMENTE:                                                    TOTAL TIMP:
NUMARUL DE JOCURI:

INCARCATURA LUCRULUI
LUNI
MARTI
MIERCURI
JOI
VINERI
SÂMBATA
DUMINICA
DATE LA:
VOLUM:
I
M
J
INTEN:
J
M
M
PSIHOL:
I
M
J

 

OBIECTIVE
CONTINUT

A
P
A
R
A
R
E

A
T
A
C

A
L
T
E
L
E

Test exercitiu 5

 
Adevarat
Fals
1. Cand se stabilesc obligatiile jucatorilor, antrenorul si jucatorii trebuie "sa cada de acord".    
2. Regulile de lucru trebuie stabilite numai cand se ivesc probleme.    
3. Mezociclurile sunt perioade in care se imparte macrociclul sezonului.    
4. Obiectivele de performanta sunt mult mai folositoare decat obiectivele de instruire.    
5. Pe langa alte caracteristici, obiectivele trebuie sa fie atractive si realiste pentru jucatori.    
6. Controloarea incarcaturii fizice este aspectul cheie de care antrenorul sa tina cont cand planifica lectiile.    
7. In general, intensitatea lucrului fizic trebuie sa fie mai mare fata de volum, in primele saptamani ale sezonului.    
8. Incarcatura psihologica a lectiei de antrenament nu este responsabilitatea antrenorului.    
9. In general, exercitiile scurte ajuta copii sa evite oboseala atentiei.    
10. La sfarsitul saptamanii, fiecare antrenor trebuie sa adapteze programul de antrenament pentru a prepara jocurile care urmeaza.    
© 2012 Dan Calancea | Un proiect MediaMind